10ο Outview Film Festival: Eisenstein In Guanajuato

Η νέα ταινία του Peter Greenaway

Ο Greenaway στη φιλμογραφία του έχει τελειοποιήσει την τεχνική του αντιπερισπασμού. Χρησιμοποιεί μια εμμονή που κυριαρχεί στο μυαλό του για κάποιο διάστημα, ώστε ως τέχνασμα να υποδεικνύει το περιεχόμενο της ταινίας του. Άλλοτε ένα μωρό, ένας αρχιτέκτονας, τώρα ο Sergei Eisenstein ένας από τους σημαντικότερους κινηματογραφιστές στην ιστορία του σινεμά. Στην πορεία όμως, ο ίδιος αποκαλύπτει την πραγματική πρόθεσή του, που δεν είναι άλλη από το να αφηγηθεί μια -φαινομενικά απλή στον πυρήνα της- ιστορία.

Μ’ αφορμή λοιπόν την περίοδο που ο Eisenstein βρέθηκε στο Μεξικό, με την προοπτική να γυρίσει ταινία, στήνεται μια αφήγηση πάνω στον ανέλπιστο έρωτα. Όσο παράδοξο κι αν φαίνεται αυτό, άλλο τόσο φυσικά προκύπτει στη ροή του σεναρίου. Ένας άνθρωπος με ισχνές σεξουαλικές εμπειρίες, ξαφνικά βρίσκεται σε μια χώρα συναισθηματικής απελευθέρωσης, με την ελαφρότητα κινητήριο δύναμη κάθε κίνησης. Το ιδανικότερο περιβάλλον για την αφύπνιση της εσωτερικής σεξουαλικής ορμής, που προς έκπληξη και του ίδιου συγκεντρώνεται στο πρόσωπο του προσωπικού οδηγού του.

Η διαδικασία της συνειδητοποίησης ξεκινά μέσα από την εξερεύνηση της χώρας, των ανθρώπων της, που επιβάλλει μια άτυπη ανασκόπηση της ζωής του μέχρι τώρα, και πού αυτή έχει να πάει στο μέλλον. Η πυρετώδης σκηνοθεσία του Greenaway βασισμένη σε δεκάδες τεχνικές που μπορεί να εναλλάσσονται ακόμα και σε ένα πλάνο, μετατρέπει οτιδήποτε απλοϊκό, σε μάθημα κινηματογράφησης κι ανάδειξης των τεράστιων δυνατοτήτων του μέσου. Έτσι, μια συνομιλία μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών μπορεί να απεικονίζεται μέσω της -αγαπημένης του Greenaway- τριχοτόμησης του κάδρου (με το ίδιο ή διαφορετικό πλάνα να επαναλαμβάνονται το ένα δίπλα στο άλλο), είτε με καταιγισμό διαφορετικών πρώτων υλών (πλανών, αρχειακού υλικού, φωτογραφιών κ.α.).

Προς το τελευταίο μέρος του κάδρου η αφήγηση σταδιακά ισορροπεί το φρενήρη ρυθμό της, κι επικεντρώνεται στο καταρρακωμένο ψυχισμό του ήρωα-Eisenstein. Η ευτυχία μοιάζει να μην είναι άξια να συμβαίνει στον καθένα, και οι περιορισμοί της πραγματικότητας επαναφέρουν τους πάντες στα όριά τους.

Για όσους δε γνωρίζουν ή δεν είναι εξοικειωμένοι με τον κινηματογράφο του Greenaway, η θέαση αυτής της ταινίας είναι ρίσκο. Είναι αμφίβολο όμως εάν της άξιζε η αρνητική αντιμετώπιση από την πλειοψηφία κριτικών και κοινού, λαμβάνοντας υπόψη πως αν η συγκεκριμένη ταινία κατακερματιστεί, μετατρέπεται εύκολα σε masterclass σκηνοθεσίας κι απαράμιλλης γνώσης του αφηγηματικού μέσου. Το “Eisenstein In Guanajuato” συνεχίζει το στυλ του Greenaway των τελευταίων δέκα χρόνων (με αρχή τη σειρά ταινιών “Tulse Luper Suitcases”), κι αναμφισβήτητα επιβεβαιώνει τη θέση του ως ένα από τους μοναδικούς εικονοκλάστες δημιουργούς στην ιστορία του σινεμά.

Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος

Δυσκολεύεται πολύ να γράψει το βιογραφικό του, κι ελπίζει τα κείμενά του να είναι καλύτερα από αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ