H σεναριογράφος του PUT[IN]LOVE , Ελένη Καραμανώλη μιλάει στο Reel.gr

...

1939704_252448574927850_1999166373_oΣυνέντευξη στον Δημήτρη Ασπρολούπο

Στις 23 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η τελετή λήξης των Χειμερινων Ολυμπιακων Αγώνων 2014 στο  Σότσι της Ρωσίας. Οι αγώνες αυτοί είχαν πολλά παρατράγουδα που φυσικά δεν σχετίζονται με το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας που διακηρύττει η διοργάνωση. Κυρίως χαρακτηρίστηκαν από τις ομοφοβικές δηλώσεις του Πρόεδρου της Ρωσίας Πούτιν και την λεγόμενη gay προπαγάνδα που έχει απαγορεύσει δια νόμου από το περασμένο καλοκαίρι. Η ταινία PUT[IN]LOVE έχει σαν θέμα την ομοφοβία μέσα στο πλαίσιο των φετινών αγώνων. Μιλήσαμε με τη σεναριογράφο, Ελένη Καραμανώλη για το σενάριο της, την κατάσταση στη Ρωσία σήμερα και τα μελλοντικά σχέδια της ταινίας και εκείνης προσωπικά.

Για μίλησε μας λίγο για την ταινία, τη σεναριακή ιδέα. Ήταν η επικαιρότητα έναυσμα ή την προσάρμοσες μετά;

Το σενάριο το έγραψα πριν τρία χρόνια, όταν ήμουν στο πρώτο έτος. Το έναυσμα δεν μου δόθηκε από κάτι που συνέβαινε στην επικαιρότητα. Σίγουρα είναι μια κοινωνική κριτική, αλλά στο μυαλό μου ξεκίνησε με βάση καθαρά την ατομικότητα και αυτό το προσωπικό ταξίδι ανακάλυψης. Η προσαρμογή σ’ αυτό το πολιτικό προσκήνιο έγινε τώρα, λίγο καιρό πριν τα γυρίσματα και ήταν ιδέα της αδερφής μου, που σκηνοθέτησε την ταινία. Το σενάριο το γνώριζε από την πρώτη στιγμή που το έγραψα, απλά περιμέναμε την κατάλληλη στιγμή για να πραγματοποιηθεί.

Η ταινία είναι Τσέχική παραγωγή και τη σκηνοθεσία έχει κάνει η Ειρήνη Καραμανώλη που ζει και εργάζεται εκεί. Εσύ αφού έγραψες το σενάριο συμμετείχες στη δημιουργία της; Πήγες στα γυρίσματα;

Δυστυχώς δεν μπόρεσα να παρευρεθώ στα γυρίσματα, γιατί συνέπεσαν με την εξεταστική μου. Παρ’ όλα αυτά, βρισκόμασταν σε συνεχή επικοινωνία και παρακολουθούσα όσο το δυνατόν περισσότερο όλη τη διαδικασία και συμμετείχα με τη γνώμη μου.Υπήρχε αμοιβαία εμπιστοσύνη και σεβασμός πάνω στην ιστορία οπότε δεν αγχώθηκα ποτέ μην παραποιηθεί κάτι ή αλλάξει αυθαίρετα, πέρα από τις αλλαγές που έγιναν σε πρώτο στάδιο για να συμβαδίσει η ιστορία στο σήμερα.

Σκοπεύετε να στείλετε στη ταινία σε φεστιβάλ;

Ναι, η ταινία θα συμμετάσχει, καλώς εχόντων των πραγμάτων, και σε ελληνικά και σε ξένα φεστιβάλ. Η εκδοχή που έχει αναρτηθεί στο youtube είναι μια μικρότερη 9λεπτη version. Η κανονική, κι αυτή που θα συμμετέχει στα φεστιβάλ διαρκεί γύρω στα 17 λεπτά.

1925137_252189241620450_218771686_nΠως βλέπεις την κατάσταση στην Ελλάδα και από άποψη ομοφοβίας. Θεωρείς ότι έχουμε κοινά με τη Ρωσία;

Πιστεύω ότι παντού, όχι μόνο στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμα μεγάλη δυσκολία αποδοχής της LGBT κοινότητας. Δεν θα σύγκρινα την κατάσταση στην Ελλάδα, μ’ αυτό που συμβαίνει στη Ρωσία αυτή τη στιγμή, όχι επειδή είμαι αφελής για να πω ότι εμείς εδώ αυτά δεν τα κάνουμε, αλλά επειδή κατά τη διάρκεια αυτού του project που πραγματοποιήθηκε με Ρώσους ηθοποιούς, ακούγοντας τη γνώμη τους κατάλαβα ότι υπάρχει μεγάλος φόβος γενικότερα. Οι ομοφοβικοί τρέφουν μεγάλο μίσος και οι μη- ομοφοβικοί φοβούνται να εκφράσουν τη γνώμη τους. Αυτό για μένα ήταν κάτι πολύ ξένο, γιατί μεγάλωσα σ’ ένα περιβάλλον όπου δεν υπήρχε ποτέ ο φόβος της έκφρασης και της γνώμης.

Εσύ σπουδάζεις στο Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πως πάνε οι σπουδές σου και με τι θα ασχοληθείς όταν τελειώσεις; Με τη σκηνοθεσία ή σε έχει κερδίσει το σενάριο;

Είμαι στο τέταρτο έτος των σπουδών μου στο τμήμα κινηματογράφου. Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα σχολή με όλα τα καλά και τα κακά του δημόσιου πανεπιστημίου. Στον κύκλο των σπουδών μου πέρασα απ’ όλες τις κατευθύνσεις θέλοντας και μη, κι άλλαξα και πολλές φορές γνώμη. Η σκηνοθεσία δεν είναι κάτι που αποκλείω, γιατί αυτό είναι και το σύνδρομο του σεναριογράφου. Είναι τόσο συναισθηματικά και ηθικά συνδεδεμένος με την ιστορία του, που πολλές φορές δεν μπορεί να την εμπιστευθεί αλλού. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορεί να σκηνοθετήσει καλά ούτε κι ο ίδιος. Το ιδανικό είναι να μπορείς να βρεις τους συνεργάτες που θα καταλαβαίνουν την οπτική σου, να γίνονται αμοιβαίες υποχωρήσεις και γενικά να υπάρχει συνεννόηση. Το σενάριο είναι που με κέρδισε γιατί πάντα μ’ άρεσε να γράφω, μ’ αρέσει η μοναχικότητα αυτό κομμάτι της συγγραφής και το να πλάθεις μια ιστορία από το μηδέν είναι κάτι μοναδικό για μένα.

1902954_252094814963226_2035086538_nΜετά και το κλείσιμο τς ΕΡΤ έχει περιοριστεί κατά πολύ η χρηματοδότηση σε νέους δημιουργούς. Εσύ σαν φοιτήτρια κινηματογράφου πως το βλέπεις αυτό; Θεωρείς ότι η πρόσφατη επιτυχία των ελληνικών ταινιών μπορεί να το αλλάξει αυτό;

Ειλικρινά, δε είμαι πολύ αισιόδοξη πάνω σ’ αυτό το θέμα. Οι Έλληνες είναι τόσο καλοί στις Τέχνες,όμως σαν γενική αντίληψη τις αντιμετωπίζουν σαν τον τελευταίο τροχό της αμάξης. Γίνονται περισσότερα πράγματα απ όσο πίστευα και χαίρομαι πραγματικά όταν ελληνικές παραγωγές πηγαίνουν καλά. Αλλά συνήθως γίνονται στηριζόμενες στις πλάτες των ίδιων των δημιουργών και δεν υπάρχει καμία υποστήριξη και χρηματοδότηση από κάποιο φορέα,ή αν υπάρχει είναι μικρή. Επειδή έχω και μια επαφή με το εξωτερικό μέσω της αδερφής μου, γνωρίζω ότι έξω η αντίληψη για τη σημασία του κινηματογράφου είναι πολύ διαφορετική από τη δική μας κι αυτό με στεναχωρεί πολύ.

Σχεδιάζεις κάποια άλλη ταινία μικρού μικρού η μεγάλου μήκους;

Το σενάριο που είναι στα σκαριά είναι μεγάλου μήκους και είναι για την πτυχιακή μου. Μακάρι όταν έρθει ώρα να υλοποιηθεί, αλλά ακόμη είναι νωρίς να το συζητάμε!

Δείτε παρακάτω την ταινία

Δείτε περισσότερα στο site της ταινίας

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ