Στο δρόμο για τα Όσκαρ: Γαλλία – Ακαδημία συμμαχία

...

Γράφει ο Δημήτρης Μπουτουρέλης – Γραμματικόπουλος

Πολύ καλή η φετινή χρονιά για το γαλλόφωνο σινεμά. Όχι μία αλλά τρεις γαλλικές ταινίες διεκδικούν φέτος, με αξιώσεις, μια θέση στις υποψηφιότητες των Όσκαρ. Και δεν αναφερόμαστε μονάχα στην κατηγορία της Ξενόγλωσσης Ταινίας. H τελευταία φορά που μια ξενόγλωσση (και ομιλούσα) ταινία κατάφερε να αποσπάσει μια υποψηφιότητα στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας ήταν το 2007 με το «Letters frow Iwo Jima» του Clint Eastwood.  Έξι χρόνια μετά, μια γαλλική ταινία διεκδικεί μια θέση στη λίστα με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, δύο Γαλλίδες πολιορκούν την κατηγορία της Α’ Γυναικείας Ερμηνείας και δύο Γάλλοι σεναριογράφοι φιλοδοξούν να δουν τα ονόματα τους στις υποψηφιότητες του Πρωτότυπου Σεναρίου. Το ποιος θα καταφέρει να επικρατήσει και σε ποια κατηγορία είναι για την ώρα άγνωστο. Παρ’ όλα αυτά, η αδυναμία που έδειξε πέρυσι η Ακαδημία για το γαλλικής παραγωγής «The Artist» (ακόμα και αν δεν άκουσαν λέξη στα γαλλικά, μιας και η ταινία ήταν βουβή), ανοίγει φέτος την πόρτα και για τις ακόλουθες γαλλόφωνες ταινίες που αναμένεται να φιγουράρουν σε διάφορες, βασικές κατηγορίες των υποψηφιοτήτων των φετινών Όσκαρ, όταν αυτές θα ανακοινωθούν στις 10 Ιανουαρίου.

Χθες, το «Amour» του Michael Haneke ονομάστηκε από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου ως η καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία της χρονιάς. Μια ακόμη επιβράβευση για το καταθλιπτικό, σπαρακτικό δράμα του γάλλου μαέστρου, που δεν έχει σταματήσει να συζητιέται από τη μέρα που σήκωσε το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών. Αν και δύσκολη ταινία, εσωστρεφής και με πολύ βαρύ θέμα, πολλοί πιστεύουν ότι το «Amour» φέτος θα καταφέρει να χωθεί μέσα στη δεκάδα με τις υποψηφιότητες της Καλύτερης Ταινίας. Δύσκολο, αλλά σίγουρα όχι ακατόρθωτο. Ειδικά άμα σκεφτεί κανείς ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των μελών της Ακαδημίας είναι στην ίδια περίπου ηλικία με το πρωταγωνιστικό ζευγάρι της ταινίας. Το «Amour» τους αγγίζει και τους αφορά περισσότερο απ’ όλους μας. Ένας ακόμη λόγος που θεωρείται σίγουρο ότι η ταινία του Haneke θα κερδίσει (τουλάχιστον) το ξενόγλωσσο βραβείο, ενώ διεκδικεί (με αρκετά καλές πιθανότητες) μια θέση στις κατηγορίες Α’ Γυναικείας Ερμηνείας, για τη συγκλονιστική Emmanuelle Riva, και Πρωτότυπου Σεναρίου.

Η Riva βέβαια, δεν είναι η μόνη Γαλλίδα που θα παλέψει φέτος για μια θέση στην πεντάδα του Α’ Γυναικείου. Ο μεγάλος της ανταγωνισμός θα είναι η ήδη βραβευμένη με Όσκαρ Marion Cotillard, για την αψεγάδιαστη ερμηνεία της στο «Rust & Bone» του Jacques Audiard. Η πιθανότητες της Cotillard πολλές. Την λατρεύουν οι πάντες στο Hollywood, έχει πρωταγωνιστήσει σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες των Η.Π.Α. (Dark Knight Rises, Inception), έχει σηκώσει ήδη ένα Χρυσό Αγαλματίδιο και μάλιστα στην αρχή της διεθνούς της καριέρας (που σημαίνει ότι η Ακαδημία τη θεωρεί δικό της παιδί), οι κριτικοί υποκλίνονται στο τρομερό της ταλέντο, το κοινό την αγαπά και η ερμηνεία της στο «Rust & Bone» έκανε ακόμα και την Cate Blanchett να την προσκυνήσει σε μια πρόσφατη κριτική της στο περιοδικό Variety (όχι ότι μας κάνει μεγάλη εντύπωση, αξέχαστο μας είχε μείνει το χαμόγελο που είχε σκάσει όταν το 2008 η Cotillard της έκλεψε το Όσκαρ). Οι μόνοι λόγοι που δεν έχει «κλειδώσει» ακόμα το όνομα της Cotillard στην πεντάδα είναι: πρώτον, η αποστροφή της Ακαδημίας για ρόλους τόσο ωμούς και σκληρούς όπως αυτός της Cotillard στο «Rust & Bone», για τον οποίο μάλιστα βρέθηκε ολόγυμνη (μεταφορικά και κυριολεκτικά) μπροστά στην κάμερα (ποιος μπορεί να ξεχάσει την αποτρόπαιη απουσία του Michael Fassbender για την ερμηνεία ζωής που έδωσε στο περσινό «Shame») και δεύτερον, επειδή είναι μάλλον απίθανο να βρεθούν στην ίδια κατηγορία δύο υποψήφιες από ξενόγλωσση ταινία, οπότε θα πρέπει να δώσει γερή μάχη με την Emmanuelle Riva που κρατά στο χέρι της το χαρτί της πείρας, που μπορεί να μεταφραστεί και σε μια υποψηφιότητα-φόρο τιμής στο σύνολο της καριέρας της.

Μην ξεχνάμε όμως ότι φέτος στην Οσκαρική κούρσα βρίσκεται και η ταινία που κρατάει τον τίτλο της «πιο επιτυχημένης εισπρακτικά ξενόγλωσσης ταινίας όλων των εποχών». Το «The Intouchables«, των Olivier Nakache και Éric Toledano, αφού κατέκτησε την πρωτιά στο γαλλικό box-office για δέκα συνεχόμενες εβδομάδες (!), σάρωσε σε εισπράξεις και στην υπόλοιπη Ευρώπη, χωρίς να αφήσει ανεπηρέαστο το αμερικανικό box-office και συγκεντρώνοντας τελικά έσοδα που ξεπερνάνε τα 360 εκατομμύρια δολάρια! Κάπως υπερβολική η τόση αγάπη αν μας ρωτάτε, αλλά απ’ ότι φαίνεται το θέμα της ήταν τόσο catchy που μετά το box-office τώρα φημολογείται ότι θα κατακτήσει και κάποια Οσκαρική υποψηφιότητα. Πέραν από την κατηγορία της Ξενόγλωσσης Ταινίας (αποτελεί την πρόταση της Γαλλίας, ενώ το «Amour» είναι η επίσημη πρόταση της Αυστρίας), όπου θα βρίσκεται σχεδόν σίγουρα μέσα, το ευαίσθητο, ουμανιστικό της θέμα δεν αποκλείεται να καταφέρει να της χαρίσει και μια υποψηφιότητα στην κατηγορία του Πρωτότυπου Σεναρίου. Όχι ότι έχει πολλές πιθανότητες, αλλά μετά από την τόση αγάπη που του έδειξαν κοινό και κριτικοί δεν αποκλείεται να το «αγκαλιάσει» και η Ακαδημία.

Βέβαια, εδώ στο reel.gr, η γαλλική ταινία που μας κάνει φέτος να σταυρώνουμε τα δάχτυλα μας μπας και καταφέρει να τρυπώσει πουθενά στις Οσκαρικές υποψηφιότητες, είναι το τελευταίο, θεότρελο μεγαλούργημα του Leos Carax, «Holy Motors«. Αν και οι πιθανότητες για διάκρισή του σε κάποια μεγάλη κατηγορία είναι πραγματικά μηδενικές, δεν θα είναι κρίμα και άδικο να μην καταφέρει να τσιμπήσει έστω μια υποψηφιότητα για Μακιγιάζ και Τραγούδι;

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τα οσκαρικά δρώμενα και την φετινή κούρσα των βραβεύσεων, συντονιστείτε εδώ.

Συντακτική ομάδα του Reel.gr

Αγαπάμε τον κινηματογράφο και όλα του τα είδη χωρίς διακρίσεις και κουλτουριάρικες αγκυλώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ