Σενάριο μέρος δεύτερο

Ίσως το δύσκολο κομμάτι της υπόθεσης: η υπόθεση. Η πρόκληση είναι να βρείτε την ιδανική, ενδιαφέρουσα, πρωτότυπη ιστορία που θα ζήσει ο ήρωας και θα αποτυπώσει μέσα από αυτή το premise σας.

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

ΔΡΑΣΗ/ΠΛΟΚΗ

Ίσως το δύσκολο κομμάτι της υπόθεσης: η υπόθεση. Η πρόκληση είναι να βρείτε την ιδανική, ενδιαφέρουσα, πρωτότυπη ιστορία που θα ζήσει ο ήρωας και θα αποτυπώσει μέσα από αυτή το premise σας. Μερικές από τις επιλογές-μπούσουλες για το story είναι οι ακόλουθες κλασικές και δοκιμασμένες συνταγές: μια αναζήτηση, μία καταδίωξη, μία “whodunit” ιστορία (αυτή στην οποία καλούμαστε να βρούμε τον δράστη), μία σύγκρουση δυνατών-αδυνάτων/καλού και κακού κ.ο.κ.

ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΣ

Ορίστε την εποχή και τον τόπο του «εγκλήματος». Αν σκέφτεστε να δοκιμάσετε την τύχη σας με μια ταινία εποχής, ερευνήστε/μελετήστε πώς ήταν η περιοχή και οι συνθήκες της εποχής που προσεγγίζετε. Αν η ταινία σας θα λαμβάνει χώρα στο παρόν, σκεφτείτε την πόλη και τους χώρους μέσα στους οποίους θα κινούνται οι ήρωες, καθώς αυτοί μπορούν κάλλιστα να λειτουργήσουν σαν ετεροτοπίες. Με άλλα λόγια, μπορεί ο χώρος και χρόνος να γίνουν «χαρακτήρες» στο σενάριό σας, να αντικατοπτρίζουν την ιστορία σας, να συμβολίζουν τις ιδέες σας. Από την άλλη, μπορείτε επίσης σκόπιμα να αποκρύψετε τον χώρο και τον χρόνο από τους θεατές, αν αυτό εξυπηρετεί την σκοπιμότητά σας, ή ακόμη και να καταργήσετε τον χωροχρόνο: να δημιουργήσετε ένα πειραματικό μη γραμμικό αποτέλεσμα, ως σύνολο αναμνήσεων ή ως συνονθύλευμα εικόνων χωρίς συνέχεια αλλά με βάση τον συνειρμό.

ΣΥΝΟΨΗ

Μέχρι τώρα, η πρώτη σελίδα του σεναρίου σας είναι κενή. Και έτσι θα παραμείνει. Γιατί προτού καταπιαστείτε με την εναρκτήρια σκηνή σας, πρέπει να συντάξετε την σύνοψή σας. Αυτή είναι η ιστορία που θα διηγηθείτε στην ταινία με λίγα λόγια (περίπου μία σελίδα), χωρίς λογοτεχνικές περιγραφές αλλά με σαφείς προτάσεις – σκεφτείτε την σαν αυτό που βλέπουμε στο πίσω μέρος κάθε συσκευασίας DVD ή στα προγράμματα του multiplex. Σκοπός αυτού του κειμένου είναι να καθοδηγήσει όχι μόνο εσάς στην συγγραφή του σεναρίου, αλλά και τους υποψήφιους παραγωγούς/χορηγούς/συνεργάτες σας να πάρουν μια άμεση ιδέα του τι θα δουν.

ΜΟΡΦΗ

Είμαστε έτοιμοι να γράψουμε το σενάριο. Σχεδόν. Γιατί πριν οι πιο «ρομαντικοί» πάρετε χαρτί και μολύβι και οι υπόλοιποι ανοίξετε το Word και αρχίσετε να πληκτρολογείτε, πρέπει πρώτα να μάθετε την μορφολογία ενός σεναρίου. Τι γραμματοσειρά πρέπει να χρησιμοποιήσετε; Γιατί επιβάλλονται συγκεκριμένα μεγέθη και πώς «μεταφράζεται» η κάθε σελίδα; Εξηγούμαστε:

– Στα σενάρια χρησιμοποιούμε πάντα γραμματοσειρά Courier (ή CourierFinalDraft) μεγέθους 12. Κι αυτό γιατί έτσι, κάθε δακτυλογραφημένη σελίδα σεναρίου αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε ένα λεπτό ταινίας. Έτσι, αν το τελικό σας σενάριο είναι 100 σελίδων,  εσείς και οι παραγωγοί θα γνωρίζετε πως η ταινία θα διαρκεί περίπου 100 λεπτά.

– Η στοίχιση πρέπει να γίνει στο κέντρο (κεντράρισμα).

– Η δράση περιγράφεται σε ενεστώτα και όσο γίνεται χωρίς λογοτεχνικές και μεταφορικές εκφράσεις. Φροντίζουμε να περιγράφουμε ό,τι θα ακούσουμε και θα δούμε στην οθόνη.

– Οι χαρακτήρες που θα έχουν λόγια στην σκηνή γράφονται πάντα με κεφαλαία γράμματα. Σε παρένθεση μπαίνει συνήθως η ηλικία τους, αλλά και μερικές σκηνοθετικές οδηγίες, π.χ. «ΜΑΝΟΣ (ψιθυριστά)».

– Κάθε σκηνή ξεκινά με μία γραμμή που αναφέρει τον αριθμό της σκηνής, το αν το γύρισμα θα είναι εσωτερικό ή εξωτερικό (μέσα σε κάποιο χώρο ή έξω), σε ποιον χώρο θα λάβει χώρα και την υποτιθέμενη ώρα (μέρα, νύχτα ή σούρουπο). Παράδειγμα:

Σκηνή 1η

ΕΣΩΤ., ΣΠΙΤΙ ΜΑΝΟΥ, ΜΕΡΑ

– Στο τέλος κάθε σκηνής ακολουθούν συγκεκριμένοι όροι που δηλώνουν μετάβαση, π.χ. “CUTTO:”, και ακολουθεί η επόμενη σκηνή (π.χ. Σκηνή 2, ΕΞΩΤ, ΠΑΡΚΟ, ΝΥΧΤΑ).

– Πέρα από την αυτοσχέδια μορφοποίηση του Word, υπάρχουν και τα ειδικά προγράμματα για συγγραφή σεναρίου. Ένα από τα πιο δημοφιλή είναι το Final Draft, το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε και να γράφετε το σενάριό σας, αφήνοντας σε αυτό να κάνει τις κατάλληλες μορφοποιήσεις.

– Δείτε ένα δείγμα γραφής και μορφής σεναρίου εδώ.

COMIN’ UP:  Θεωρίες σεναρίου και στήσιμο της ιστορίας

Σχόλιο

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

  • Γιώργος
    9 Μαρτίου 2017 at 10:55 μμ - Reply

    Κατ’ αρχήν, συγχαρητήρια για το πολύ καλά άρθρα (ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ έως ΠΕΜΠΤΟ).
    Θα παρακαλούσα εάν μπορείτε, να δώσετε περισσότερες λεπτομέρειες για τη φόρμα του σεναρίου, όπως:

    1. Στο ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ αναφέρετε πως ξεκινάμε πάντα αναγράφοντας τον αριθμό σκηνής, ενώ στο δείγμα από το THE DARK KNIGHT που μας προτείνετε (αλλά και στα περισσότερα αμερικανικά σενάρια που έχω δει), δεν αναφέρεται πουθενά ο αριθμός σκηνής.

    2. Πώς/πού αναφέρουμε, το ότι μια σκηνή περιέχει μουσική υπόκρουση και πώς/πού αναφέρουμε, το ότι ο/οι ήρωας/ες σε κάποια σκηνή ακούει/νε μουσική;

    3. Ακούγεται η φωνή του ήρωα χωρίς να φαίνεται, γιατί είναι εκτός σκηνής.
    Πώς το γράφουμε;
    ΦΩΝΗ ΓΙΩΡΓΟΥ
    Μαρία, πού είσαι;
    ή
    ΓΙΩΡΓΟΣ
    (ακούγεται η φωνή του)
    Μαρία, πού είσαι;

    4. Πώς γράφουμε-περιγράφουμε μια σκηνή δράσης, η οποία δεν έχει καθόλου διαλόγους;

    5. Ο σεναριογράφος, παραδίδει στο σκηνοθέτη/παραγωγό το “first draft” ή το “final draft”;

    6. Το σενάριο, που θα παραδώσουμε στο σκηνοθέτη/παραγωγό, πρέπει να αναφέρει και τις γωνίες λήψεων;

    Εάν θέλετε, σε όποιες ερωτήσεις (και αν) απαντήσετε, «δώστε» και παραδείγματα.

    Σας ευχαριστώ

  • ΣΧΕΤΙΚΑ