Breakdown – Σπάζοντας το σενάριο

...

[typography size=»17″ ]Γράφει ο Γιώργος Κόκουβας[/typography]

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

 

Ο βραβευμένος με Oscar σεναριογράφος και σκηνοθέτης Billy Wilder

Για να φτάσετε στο σημείο που θα πατήσετε το πρώτο «rec» των γυρισμάτων, πρέπει πρώτα αυτά να προγραμματιστούν. Και για να προγραμματιστούν, πρέπει να γνωρίζετε πόσο θα διαρκέσουν, τι θα χρειαστείτε για κάθε σκηνή και πόσο αυτά θα κοστίσουν. Γι’ αυτό το λόγο, το στάδιο του breakdown της ταινίας είναι κομβικής σημασίας. Πάρτε το σενάριο, τα στυλό και τους μαρκαδόρους σας και ξεκινήστε:

  • Διαβάστε ξανά το σενάριο σκηνή-σκηνή και σημειώστε στο τέλος καθεμίας πόσο διαρκεί σε σελίδες (κάθε σελίδα αντιστοιχεί σε ένα λεπτό της ώρας).
  • Με στυλό του ίδιου χρώματος υπογραμμίστε τους βασικούς χαρακτήρες που εμφανίζονται σε κάθε σκηνή. Με άλλο χρώμα υπογραμμίστε τυχόν βοηθητικούς ρόλους.
  • Επίσης, με διαφορετικά χρώματα σημειώστε τα μηχανικά εφέ που θα χρειαστούν στα γυρίσματα (π.χ. θα πρέπει να φυσάει, επομένως ίσως χρειαστείτε ανεμιστήρες), τα αντικείμενα που φαίνονται στην σκηνή, συγκεκριμένα ρούχα ή αξεσουάρ που φορούν οι ρόλοι κ.ο.κ.
  • Ανοίξτε ένα αρχείο Excel και φτιάξτε τον πίνακα του Breakdown. Κάθε γραμμή θα αντιπροσωπεύει μία σκηνή, ενώ οι στήλες πρέπει να περιλαμβάνουν τα στοιχεία που εντοπίσατε προηγουμένως στο σενάριο: αριθμό σκηνής, ημέρα ή νύχτα, τον χώρο όπου διαδραματίζεται, την διάρκεια (ακριβή αριθμό σελίδων), τους βασικούς και βοηθητικούς ρόλους, τα αντικείμενα/ρούχα/εφέ και την περιγραφή του τι γίνεται στην σκηνή μέσα σε μία πρόταση. Τέλος, προσθέστε μία έξτρα στήλη για τυχόν σημειώσεις που θα προκύψουν στην πορεία (πιθανά ειδικά εφέ, voice over, ειδικοί φακοί κλπ).
  • Αφού το κάνετε αυτό για όλες τις σκηνές, έχετε μπροστά σας την «αποκωδικοποίηση» του σεναρίου σας, σημαντικότατο στοιχείο για να προγραμματίσετε την παραγωγή. Πιθανώς θα χρειαστείτε βοήθεια σε αυτό το στάδιο (ο βοηθός σκηνοθέτης είναι πρόσωπο-κλειδί στο breakdown).

Με βάση αυτόν τον πίνακα, είναι πλέον δυνατός ο υπολογισμός του budget του φιλμ. Το πιθανότερο είναι πως μιλάμε για low budget ή no budget προϋπολογισμούς, αλλά ακόμη και σε αυτή την περίπτωση πρέπει να συγκεντρώσετε τα αντικείμενα που θα χρειαστείτε για να αρχίσετε την αναζήτησή τους, ακόμη και από φίλους, αν δεν υπάρχει παραγωγή από πίσω. Θα ξέρετε για παράδειγμα ότι χρειάζεστε τρεις ξεχωριστούς χώρους (π.χ. ένα δωμάτιο, ένα café και ένα σαλόνι), ένα τραπέζι, έναν καναπέ κλπ, οπότε μπορεί να ξεκινήσει η έρευνα (ή ο έρανος μεταξύ γνωστών).

Επίσης, θα μπορέσετε να υπολογίσετε πόσο θα διαρκέσουν τα γυρίσματα, και να καθορίσετε την σειρά με την οποία θα γυριστούν οι σκηνές (σχεδόν ποτέ δεν κινηματογραφούνται με την σειρά που είναι γραμμένες). Με βάση τον πίνακα, γίνεται το «γκρουπάρισμα», επιλέγονται δηλαδή οι σκηνές που είναι πιο βολικό να γυριστούν την ίδια ημέρα (π.χ. γιατί αυτές οι σκηνές γυρίζονται στο ίδιο σκηνικό, επομένως δεν θα χρειαστείτε χρονοβόρες μετακινήσεις ή επειδή σε αυτές παίζουν οι ίδιοι ηθοποιοί, έτσι ώστε να μην χρειαστεί όλοι οι ηθοποιοί να δουλέψουν όλες τις ημέρες των γυρισμάτων).

Σημαντικός παράγοντας σε αυτή τη διαδικασία όμως είναι να λάβετε υπόψη την λογική συνέχεια των στοιχείων των σκηνών – για παράδειγμα αν ένας ρόλος από το μέσο της ταινίας και μετά πρέπει να εμφανίζεται ξυρισμένος ή κουρεμένος κ.ο.κ., το να γυρίσετε πρώτα όλες τις σκηνές όπου εμφανίζεται αξύριστος μάλλον επιβάλλεται.

Έχετε υπόψη σας πως στις περισσότερες κινηματογραφικές παραγωγές γυρίζονται κατά μέσο όρο 5 σελίδες σεναρίου ανά ημέρα γυρίσματος. Δείτε εδώ  ένα breakdown sheet για το γύρισμα μίας σκηνής από κινηματογραφική παραγωγή για να έχετε μια ιδέα του πώς κατηγοριοποιούνται οι ανάγκες κάθε σκηνής ώστε να είναι οργανωμένη και σωστά προϋπολογισμένη.

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ