Τα στάδια του γυρίσματος μιας σκηνής

...

Γράφει ο Γιώργος Κόκουβας

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

 

Ο Christopher Nolan στα γυρίσματα του The Dark Knight Rises

Το όρντινο έχει τηρηθεί κατά γράμμα, όλο το συνεργείο έχει συγκεντρωθεί στον τόπο του γυρίσματος και όλα είναι έτοιμα για το γύρισμα. Σχεδόν έτοιμα, γιατί επικρατεί ένα χάος, το οποίο πρέπει να μπει σε μια τάξη για να κυλήσει το γύρισμα κάθε σκηνής ομαλά. Παρακάτω, μπαίνουμε στην καρδιά των γυρισμάτων, την ώρα δηλαδή που μια σκηνή στήνεται και κινηματογραφείται, και εστιάζουμε στα βήματα που θα κάνουν πιο εύκολη τη χαλιναγώγηση του χάους.

Στήσιμο του σκηνικού

Το σκηνικό πρέπει να είναι έτοιμο, πρώτο-πρώτο, για να μπορέσουν να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα στάδια μιας σκηνής.

Blocking

Αυτό που περιγράφει ο συγκεκριμένος όρος είναι οι αποφάσεις του σκηνοθέτη για την τοποθέτηση των ηθοποιών. Καθορίζεται σε ποιες θέσεις θα βρίσκονται οι ηθοποιοί καθ’ όλη την διάρκεια της σκηνής, καθώς και η θέση της κάμερας στην πρώτη λήψη. Αυτό το στάδιο μπορεί να περιλαμβάνει βήμα προς βήμα προβάρισμα της σκηνής, για τυχόν αλλαγές τελευταίας στιγμής που μπορεί να επηρεάσουν την θέση της κάμερας. Φυσικά, αν υπάρχει λεπτομερές ντεκουπάζ, ήδη το μεγαλύτερο τμήμα της διαδικασίας είναι έτοιμο στα χαρτιά σας. Σε κάθε περίπτωση, μια πρόβα ολόκληρης της σκηνής με τους ηθοποιούς όσο η κάμερα δεν γράφει είναι πολύτιμη, καθώς μπορούν να λυθούν απορίες στους ηθοποιούς και στο συνεργείο χωρίς να χαραμιστεί πολύτιμος χρόνος/φιλμ/ενέργεια αργότερα, στις πρώτες λήψεις.

Φώτα

Αφού το σκηνικό και οι θέσεις ηθοποιών και κάμερας έχουν αποφασιστεί, μπορεί πλέον το συνεργείο της διεύθυνσης φωτογραφίας να φωτίσει κατάλληλα το σκηνικό, λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω θέσεις και να φροντίσει τις λεπτομέρειες για την πρώτη λήψη.

Πρόβα γυρίσματος

Ένα «run-through» της σκηνής είναι απαραίτητο, για να παρακολουθηθεί η πρόβα με την κάμερα, ώστε να δει ο σκηνοθέτης πώς θα αποτυπωθεί στην οθόνη η σκηνή. Στην συνέχεια, μπορούν να γίνουν βελτιώσεις και μικροαλλαγές της τελευταίας στιγμής στον φωτισμό, αν παρατηρηθεί μια τέτοια ανάγκη και να ρυθμιστεί ο ήχος και τα μικρόφωνα.

Master shot

Έτσι αποκαλείται η κινηματογράφηση ολόκληρης της σκηνής σε μία συνεχόμενη λήψη, παρότι το ντεκουπάζ προβλέπει πολλές ακόμη λήψεις στη σκηνή. Η συγκεκριμένη πρακτική αποδεικνύεται πολύ βολική στο μοντάζ, σε περίπτωση λαθών που έχουν γίνει σε άλλες λήψεις – έτσι, πάντα υπάρχει μια «πισινή». Συνήθως, το master shot είναι αρκετά γενικό πλάνο, ώστε να αποτυπώνεται στατικά όλη η δράση της σκηνής.

Πλάνο-πλάνο

Ακολουθήστε το ντεκουπάζ και γυρίστε τη σκηνή πλάνο προς πλάνο, όπως σχεδιάστηκε εκ των προτέρων στο γκρουπάρισμα – θυμηθείτε τι σημαίνουν οι παραπάνω όροι εδώ. Φυσικά, κάθε πλάνο πρέπει να γυριστεί ξανά (και ξανά) μέχρι να είστε σίγουροι ότι πετύχατε αυτό που θέλετε.

Κάλυψη

Μετά το τέλος της σκηνής, ίσως χρειαστεί να κινηματογραφήσετε υλικό – “coverage”, που μπορεί να μην περιλαμβάνεται στο ντεκουπάζ, αλλά επίσης θα βοηθήσει πολύ στο μοντάζ, σε περίπτωση που κάτι δεν πήγε καλά στις προηγούμενες λήψεις, όπως για παράδειγμα αν είναι αδύναμο το ρακόρ.  Αυτό το υλικό μπορεί να αποτελεί μικρά πλάνο «αντιδράσεων» των ηθοποιών, κοντινά σε λεπτομέρειες του σκηνικού, αλλά και «ατμόσφαιρα». Η τελευταία αφορά τον ήχο: Αφήνετε την κάμερα να γράφει με απόλυτη ησυχία (δεν έχει σημασία η εικόνα), ώστε να υπάρχει διαθέσιμη η ατμόσφαιρα για το μιξάζ – π.χ. αν το γύρισμα γίνεται σε έναν δρόμο, ατμόσφαιρα είναι η «κίνηση» του δρόμου, αν γίνεται σε ένα δάσος, ο ήχος των δέντρων κ.ο.κ.

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ