Διαλέγοντας το κατάλληλο πρόγραμμα για ψηφιακά εφέ

...

[typography size=»17″ ]Γράφει ο Δημήτρης Ασπρολούπος[/typography]

Σε μια από τις προηγούμενες εβδομάδες είχαμε αναφερθεί σε μια από τις πιο σημαντικές filmmaking διεργασίες του λεγόμενου post production, το μοντάζ, όπου σας παρουσιάσαμε τα καλύτερα προγράμματα για να κόψετε την ταινίας σας έτσι ώστε να δημιουργήσετε τη ροή και την ακολουθία των πλάνων όπως προτιμάτε.

Αυτή την φορά θα ασχοληθούμε με άλλη μια διαδικασία του post production ιδιαιτέρως σημαντική αν το budget σας είναι χαμηλό και οι απαιτήσεις σας μεγάλες. Τα ψηφιακά εφέ.

Τα εφέ στον κινηματογράφο είναι λίγο περίεργη υπόθεση. Κατά καιρούς έχουν κατηγορηθεί ότι αποπροσανατολίζουν από την ταινία και άλλες φορές είναι τόσο δομικό συστατικό της, που χωρίς αυτά χάνει τη μαγεία της. Πάνω απ’ όλα βέβαια το βασικότερο ρόλο παίζει η χρήση τους. Αν είναι απλά για εντυπωσιασμό ή για να βοηθήσουν το σκηνοθέτη να απεικονίσει πράγματα που είτε είναι εντελώς φανταστικά ή απλά θέλουν υπερβολικά μεγάλο budget για να γυριστούν.

Γι’ αυτό κυρίως το λόγο, τα ψηφιακά εφέ έχουν υιοθετηθεί από τους περισσότερους νέους κινηματογραφιστές. Ιδιαίτερα τώρα που η τεχνολογία έχει προχωρήσει αρκετά, ο καθένας να μπορεί από την άνεση του σπιτιού του και με λίγες γνώσεις αλλά πολύ όρεξη για μάθηση και ενασχόληση να δημιουργήσει 3D μοντέλα αντικειμένων, ψεύτικους φωτισμούς ή ακόμα και ολόκληρους ψηφιακούς χαρακτήρες όπως το Gollum από την τριλογία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών.

After Effects

Το πιο σημαντικό και διαδεδομένο πρόγραμμα για να φτιάξετε τα εφέ που θέλετε είναι το After Effects της Adobe. Η εταιρία που κατέχει τη μερίδα του λέοντος στα γραφικά έχει και για τα εφέ την καλύτερη πρόταση. Το After Affects χρησιμοποιείται εκτός από ερασιτέχνες κινηματογραφιστές και από επαγγελματίες που εργάζονται σε μεγάλα studio. Για τη δημιουργία των εφέ χρησιμοποιεί την τεχνική των layers που πιθανόν να γνωρίζετε αν ασχολείστε με το Photoshop της ίδιας κατασκευαστικής εταιρίας. Είναι αρκετά εύχρηστο για να κάνετε απλά πράγματα όπως πχ να προσθέσετε ένα τρισδιάστατο αντικείμενο στο χώρο αλλά η πολυπλοκότητα του αυξάνεται όταν θελήσετε κάτι πιο εξεζητημένο όπως μια έκρηξη.

Να έχετε υπόψη σας ότι όλα τα προγράμματα 3D δουλεύουν πολύ με βιβλιοθήκες που μπορείτε να αγοράσετε από sites όπως αυτό. Επειδή τα προγράμματα αυτά είναι πιο πολύπλοκα από τις user friendly εφαρμογές της Google, θα πρέπει για να να τα χρησιμοποιήσετε, να δείτε κάποια tutorials που σας εξηγούν αναλυτικά πως να συνθέσετε το εφέ που θέλετε. Για το After Effects το καλύτερο site είναι το Videocopilot.

Πάρτε μια ιδέα για το πως λειτουργεί το πρόγραμμα από το παρακάτω video.

Ως προϊόν της εταιρίας Adobe συνεργάζεται τέλεια με τα υπόλοιπα προγράμματα της όπως Illustrator, Photoshop και Premiere Pro και μπορεί να τρέξει σε υπολογιστή με λειτουργικό Windows ή Mac OS.

Blender

Επειδή το After Effects είναι ακριβή λύση έχουμε να σας προτείνουμε και άλλο ένα εξίσου καλό και αρκετά διαδεδομένο πρόγραμμα, το Blender. Είναι open source που σημαίνει ότι μπορεί να το κατεβάσετε και να το χρησιμοποιήσετε εντελώς δωρεάν. Και γι’ αυτό υπάρχουν πλέον αρκετά tutorials και στο επίσημο site του προγράμματος που κυκλοφορούν στο internet για να μάθετε να το χρησιμοποιείτε.

Μπορείτε να ξεκινήσετε την εκπαίδευση σας από εδώ.

Με το πρόγραμμα αυτό έχουν δημιουργηθεί εκτός από εφέ για ταινίες και αρκετά animation όπως το Sintel που είχαμε παρουσιάσει παλιότερα στην ταινιοθήκη μας. Ρίξτε του μια ματιά για να απολαύσετε τις δυνατότητες του προγράμματος.

Πάρτε μια ιδέα για το πως λειτουργεί από το παρακάτω video.

To Blender μπορεί να εγκατασταθεί εκτός από Windows και Mac σε υπολογιστή που τρέχει Linux.

Maya

Το τρίτο πρόγραμμα που προτείνουμε είναι κι αυτό μια ισχυρή από άποψη δυνατοτήτων αλλά και ακριβή λύση, το Maya της εταιρίας που έχει βγάλει το AutoCad, της Auto Desk. Πρόκειται για το πιο παλιό πρόγραμμα από τα 3 που παρουσιάζουμε αφού η πρώτη του εκδοσή βγήκε στην αγορά πριν από 15 χρόνια. Σήμερα κυκλοφορεί η έκδοση Autodesk Maya 2014 την οποία μπορείτε να κατεβάσετε και να δοκιμάσετε για 30 μέρες από το επίσημο site του προγράμματος.

Με το Maya έχουν δημιουργηθεί τα εφέ για μεγάλες ταινίες του Hollywood και βραβευμένες ή υποψήφιες προς βράβευση για εφέ τους όπως Avatar, Harry Potter and the Half Blood Prince, Inglourious Basterds και The Hurt Locker καθώς και αρκετά animation όπως το Coraline και αρκετά video games.

Μπορείτε να ξεκινήσετε την εκπαίδευση σας από εδώ.

Πάρτε μια ιδέα για το πως λειτουργεί από το παρακάτω video.

Φυσικά για όλα τα παραπάνω προγράμματα αυτό που χρειάζεστε είναι ένας αξιοπρεπής υπολογιστής που θα πληρεί τις ελάχιστες απαιτήσεις του κάθε προγράμματος για να μπορεί να κάνει το rendering των γραφικών. Βέβαια ακόμα και ο πιο δυνατός υπολογιστής θα χρειαστεί χρόνο για να ολοκληρώσει τη διαδικασία μια και είναι μια απαιτητική από πλευράς υπολογιστικής ισχύος οπότε θα πρέπει να έχετε χρόνο και να οπλιστείτε με υπομονή γιατί το καλό πράγμα αργεί να γίνει.

Και φυσικά το απαραίτητο σε κάθε τέτοια διαδικασία, όρεξη και φαντασία για να αξιοποιήσετε τις δυνατότητες των προγραμμάτων αυτών με τον καλύτερο τρόπο.

Αν θέλετε περισσότερες επιλογές δείτε ένα συγκριτικό όλων το 3D προγραμμάτων εδώ

Για τη λίστα όλων των Filmmaking άρθρων κάντε κλικ εδώ

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ