Spotlight: Όλα στο Φως (2015)

Το “Spotlight” έχει τις καλύτερες των προθέσεων να μας διηγηθεί αμερόληπτα μια πολύ σοβαρή ιστορία

 ★★★★☆ 

Σκηνοθεσία: Tom McCarthy
Σενάριο: Josh Singer, Tom McCarthy
Πρωταγωνιστούν: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, Stanley Tucci
Διάρκεια: 128’
Χώρα: ΗΠΑ/Καναδάς
Διανομή: Feelgood Entertainment

spotlight_web_date«Εάν χρειάζεται ένα ολόκληρο χωριό για να αναθρέψει ένα παιδί, χρειάζεται ένα ολόκληρο χωριό και για να το κακοποιήσει.»

Αυτή είναι και μια σύντομη περίληψη του “Spotlight”, λιτά και απέριττα, με τα λόγια ενός χαρκτήρα της ταινίας.

Πρόκειται για ένα δημιούργημα του Tom McCarthy, ο οποίος βοήθησε στο σενάριο, αλλά και το σκηνοθέτησε, ίσως το πιο αξιόλογό του μέχρι στιγμής, που μας έκανε επιτέλους να πιστέψουμε ότι καλά έκανε και άφησε την υποκριτική για τη δουλειά πίσω από τις κάμερες. Το “Spotlight” έχει τις καλύτερες των προθέσεων να μας διηγηθεί αμερόληπτα μια πολύ σοβαρή ιστορία, που αφορά την δημοσιογραφική ομάδα “Spotlight” της εφημερίδας Boston Globe (η οποία τόσες πολλές φορές μας τονίζεται ότι είναι τοπική) και την έρευνά τους (που κέρδισε το βραβείο Pulitzer το 2001) προκειμένου να ξεσκεπάσουν την παγκοσμίου εμβέλειας συστημική κακοποίηση παιδιών από τους ιερείς της Καθολικής Εκκλησίας.

Η ταινία δείχνει τη δημοσιογραφική ομάδα να ξεκινάει την εξονυχιστική και πολύ επίμονη έρευνά της από την πολύ Καθολική, πολύ πιστή και πολύ κλειστή πόλη της Βοστώνης, όπου κανένας δε φαίνεται να είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον (ή συμφέρον) να αποκαλύψει τις ανώμαλες ορέξεις των ιερέων της και τις επίπονες συνέπειες που είχαν αυτές στα θύματα, καθώς αυτά ενηλικιώνονταν. Η ίδια η εφημερίδα μάλιστα, είχε αποδείξεις της κακοποίησης των ανηλίκων ήδη 10 χρόνια πριν ξεκινήσουν την καμπάνια τους οι “Spotlight”, αλλά μάλλον χρειάστηκε ένας νέος αρχισυντάκτης, Εβραίος και να μην κατάγεται από τη Βοστώνη, ώστε να θέσει σε κίνηση τον τροχό της έρευνας.

Το “Spotlight” φυσικά έχει κάποια αναπόφευκτα κλισέ μιας δημοσιογραφικής ταινίας : ρεπόρτερ να δουλεύουν όλη μέρα και όλη νύχτα για την έρευνά τους, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την προσωπική τους ζωή και μια υποψία ύπαρξης κάποιων ψυχολογικών προβλημάτων σε κάποιους από αυτούς – υποθέτουμε , υπολείμματα προηγούμενων ερευνών τους. Ωστόσο, αυτή η ταινία σέβεται αρκετά τον εαυτό της ώστε να αποφεύγει άσκοπους συναισθηματισμούς και είναι αρκετά προσεκτική ώστε να υπονοήσει ότι οι επιζώντες της σεξουαλικής κακοποίησης είναι οι πραγματικά σημαντικοί άνθρωποι της ιστορίας και όχι οι ρεπόρτερ-πρωταγωνιστές της.

Ο McCarthy δεν πλατιάζει στην αφήγηση και δεν υπάρχουν άχρηστες σκηνές μέσα στην ταινία, τα πάντα εξυπηρετούν ένα σκοπό, έτσι ο θεατής δεν προλαβαίνει να κοιτάξει αλλού. Οι περισσότεροι ηθοποιοί βρίσκονται σε γνώριμους γι αυτούς ρόλους – η McAdams για παράδειγμα έχει πολλές από τις εκφράσεις του «True Detective”. O John Slattery, κλασσική άνετη φιγούρα γραφείου μας θυμίζει το ρόλο του στο “Mad Men”. Ο Mark Ruffalo όμως αξίζει όλους τους επαίνους, μιας και η αγωνία στο βλέμμα του μας κάνει να τη νιώσουμε σε κάθε σκηνή.

Το πιο τρομακτικό που ο McCarthy μας αποκαλύπτει στο “Spotlight” (γιατί τα περισσότερα, λίγο-πολύ τα γνωρίζουμε) αποτελεί το γεγονός ότι προκειμένου να συγκαλυφθούν τα πάμπολλα εγκλήματα κακοποίησης όλα αυτά τα χρόνια, δεν χρειάστηκαν ποτέ κανονικές απειλές. Το σήκωμα του φρυδιού, μια-δυο απλές λέξεις εδώ κι εκεί, ένα ποτό ενίοτε, είναι όλα όσα χρειάστηκαν για να συνεχιστεί αυτή η σιωπή τόσα χρόνια που έκρυβε κάτι το ανατριχιαστικό από κάτω και τόσο πολύ κοινωνικά διεφθαρμένο. Το “Spotlight” ποτέ δεν δείχνει να παθιάζεται με τον εαυτό του ή με την υπόθεση με την οποία καταπιάνεται, αλλά λέει με μεγάλη ικανότητα και αξιοπρέπεια μια σημαντική ιστορία, που παραμένει δυστυχώς ακόμα επίκαιρη.

Μαρίνα Βερλέκη

Η Μαρίνα είναι ένας αποτυχημένος κλώνος stormtrooper, επομένως περιορίζεται στο να γράφει και να σχολιάζει συνεχώς. Αλλά κατά βάθος θα ήθελε να είναι το σκισμένο all-star του Mark Renton.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ