Story Structure: Δέκα ταινίες που «ξέρουν» από δομή πλοκής

Die Hard, Citizen Kane, High Noon και άλλες

Story.  Η μαγική λέξη που μπορεί είτε να σώσει, είτε να καταβαραθρώσει στα δημιουργικά τάρταρα, μια ταινία, αφού όπως έχει πολλάκις αποδειχθεί, μια καλή σκηνοθεσία δεν φέρνει την άνοιξη.

Δεν είναι λίγες οι φορές που βλέποντας μια ταινία, έχουμε αισθανθεί ως θεατές (αυτή αποτελεί εξάλλου και την πρωταρχική ιδιότητα οποιουδήποτε ασχολείται με το σινεμά) παραπλανημένοι και απογοητευμένοι από την έκβαση της αφήγησης, σαν κάτι να μην «κολλάει» ακριβώς με την εκτυλισσόμενη δράση, μόνο για να φύγουμε λίγο αργότερα από την σκοτεινή αίθουσα, με την αίσθηση του ανολοκλήρωτου, συνήθως χωρίς να είμαστε σε θέση να πούμε γιατί ακριβώς συμβαίνει αυτό.  Άλλες, πάλι, φορές μοιάζει αδύνατον να πάρουμε τα μάτια μας από την μεγάλη οθόνη, λες και ένα αόρατο σκοινί μας κρατά δεμένους στη θέση μας, δίχως να μπορούμε να εξηγήσουμε τον λόγο για το οποίο η ιστορία μεταμορφώνεται σταδιακά μέσα στο μυαλό μας σε «καλή ταινία».

Σύμφωνα με το CINEFIX αυτό συμβαίνει, διότι όλοι μας έχουμε την έμφυτη ικανότητα να ξεχωρίζουμε μια καλή αφήγηση.  Από τα παραμύθια των παιδικών μας χρόνων, μέχρι και την βιωματική εμπειρία της ίδιας μας της ζωής, η αφήγηση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανατροφής μας, συνεπώς η οπτικοποίηση της αναπαραστατικής τέχνης του σινεμά, θα πρέπει – λογικά – να ακολουθείται από μια αφηγηματικότητα προσιτή στις ανάγκες και τις συνθήκες του μέσου.  Προσοχή, αυτό δεν σημαίνει πως η μόνη αποδεκτά λογική αφήγηση, είναι αυτή που απαντάται στην πραγματικότητα, όπως για παράδειγμα η χρονική (αρχή-μέση-τέλος).  Σημαίνει πως ακόμη και όταν ένα φιλμ επιλέγει τον δρόμο της μη αφηγηματικής εξιστόρησης, της κυκλικής ή της συναισθηματικής αφήγησης (όνειρα, συναισθήματα, χωροχρονικά παράδοξα κλπ) εξακολουθεί να παραμένει καλό, επειδή εξυπηρετεί το εν λόγω είδος δομής της ιστορίας, αποτελεσματικά και σε συνάρτηση πάντα με τις λοιπές τεχνικές απαιτήσεις μιας ταινίας.

Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείς να πάρεις μια γεύση για τα διαφορετικά είδη της κινηματογραφικής αφήγησης (είναι πολλά), καθώς και δέκα παραδείγματα ταινιών που αντιπροσωπεύουν ιδανικά το κάθε είδος, ανάμεσά τους πολλά κλασικά αριστουργήματα (φυσικά), αλλά και αρκετά σύγχρονα.

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ