Τετάρτη 04:45 (2015)

Μια αυθεντική crime ματιά

 ★★★½☆ 

Σκηνοθεσία: Αλέξης Αλεξίου
Σενάριο: Αλέξης Αλεξίου
Πρωταγωνιστούν: Στέλιος Μάινας, Αδάμ Μπουσδούκος, Δημήτρης Τζουμάκης
Διάρκεια: 116
Χώρα: Ελλάδα, Ισραήλ, Γερμανία
Διανομή: Feelgood

TETARTI0445_POSTER_webuseΕπτά χρόνια μετά την «Ιστορία 52», μια ταινία που μνημονεύεται ως ένα από τα πιο αξιόλογα, μεγάλου μήκους ντεμπούτα της σύγχρονης, ελληνικής κινηματογραφίας, ο Αλέξης Αλεξίου επιστρέφει με το «Τετάρτη 04:45», ένα στυλιζαρισμένο, crime κατασκεύασμα παλαιάς κοπής, γεμάτο από την άγρια ομορφιά και την σκιώδη σαγήνη του νυχτερινού, αθηναϊκού τοπίου.
Ο Στέλιος Δημητρακόπουλος (Στέλιος Μάινας) είναι ένας άνδρας με ανοιχτούς λογαριασμούς, ένας άνδρας που μέσα στις επόμενες 32 ώρες, θα πρέπει να διεκδικήσει εκ νέου την «υποθηκευμένη», στον Ρουμάνο μαφιόζο, ζωή του. Όμως το τζαζ μπαρ που διατηρεί δεν πάει καλά, η οικογένειά του διαλύεται μέρα με τη μέρα και η ζωή του εξαρτάται άμεσα από νόμους γραμμένους σε γκανγκστερικά τεφτέρια. Η ώρα της αποπληρωμής έφτασε και ο αρχηγός απαιτεί εξόφληση του χρέους. Ο Στέλιος Δημητρακόπουλος είναι ένας άνδρας με ανοιχτούς λογαριασμούς. Και η ήρθε η στιγμή να τους κλείσει.

Η ελληνογερμανικής παραγωγής, κινηματογραφική επάνοδος του Αλεξίου, δεν αποτελεί μόνο μια από τις καλύτερες και αρτιότερες ταινίες που θα δεις αυτή την περίοδο στις αίθουσες. Αποτελεί και μια υποδειγματική παρακαταθήκη για τον κινηματογράφο της Ελλάδας, ως γνήσιο παράγωγο της κλασικής, γκανγκστερικής φιλμογραφίας. Σε μια εποχή που γίνονται τα πρώτα δειλά βήματα, για έναν κινηματογράφο ειδών στη χώρα, το «Τετάρτη 04:45» δείχνει την κατεύθυνση προς τον σωστό δρόμο.

Με τον Στέλιο Μάινα να ηγείται ενός ταλαντούχου ensemble, απαρτιζόμενου, μεταξύ άλλων από τους Δημήτρη Τζουμάκη, Μαρία Ναυπλιώτου, Γιώργο Συμεωνίδη και τον Adam Bousdouko του “Soul Kitchen”, το «Τετάρτη 04:45» είναι ένα αστικό θρίλερ neo-noir αποχρώσεων και υγρού ζόφου, φιλμαρισμένο σε μια σκοτεινή, αλλά συνάμα γοητευτική Αθήνα, μια πόλη αντιθέσεων, καταδικασμένων φιλοδοξιών και ξεχασμένων ονείρων.

Η ατμόσφαιρα της ταινίας, πνιγηρή και neon, φιλτράρεται μέσα από τους καπνούς του υποκόσμου και την φωτογραφία του Χρήστου Καραμάνη («Νορβηγία»), που σε συνδυασμό με τα μελετημένα καδραρίσματα του Αλεξίου, χτίζουν με τεχνική πιστότητα στο κινηματογραφικό σύμπαν, την Ελλάδα των τελευταίων χρόνων, την Ελλάδα του σήμερα, την Ελλάδα του τώρα.
Χωρίς weird weiv-ιές και υποθεσιακή εναλλακτικότητα, ο Αλεξίου υπογράφει στο σενάριο μια ιστορία βγαλμένη από την ψύχα του αμερικάνικου κινηματογράφου των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ακολουθώντας σκορτζέζικα μονοπάτια, ποτισμένα με τις σκιές και την αίγλη των πρότερων noir.

Στην δεύτερη, μεγάλου μήκους ταινία του, ο Αλεξίου αφομοιώνει εξαιρετικά τα διδάγματα της φιλμικής παράδοσης, υιοθετώντας μια αυθεντική crime ματιά, προκειμένου να δομήσει το κλειστοφοβικό, γκανγκστερικό του πλαίσιο, μέσα στο οποίο παγιδεύει τον ήρωα, ή καλύτερα, μέσα στο οποίο ο ήρωας αυτοπαγιδεύεται, μέχρι την ύστατη απόφαση για αντίδραση και επαναδιαπραγμάτευση του σκηνικού, με τους δικούς του όρους.

Η μουσική του FELIZOL και οι vintage νότες μιας άλλης, ελληνικής εποχής, κρατούν κριτικό ρόλο απέναντι στα όσα διαδραματίζονται στην ταινία, προσδίδοντας στο background ένα διαφορετικό νόημα, που χρήζει τις δικής του ερμηνείας. Εκτός από την σκηνοθεσία και την φωτογραφία, το γρήγορο και ρυθμικό μοντάζ του Λάμπη Χαραλαμπίδη, αποτελεί ένα ακόμη δυνατό χαρτί για την ταινία.

Με σφιχτοδεμένη σκηνοθεσία, εξαιρετικές τοποθεσίες γυρισμάτων, υπέροχα οριοθετημένα κάδρα-το πλάνο με το ασανσέρ θα έπρεπε να βρίσκεται ήδη σε ανθολογία-καλογραμμένο σενάριο και φωτογραφία για βραβείο, το «Τετάρτη 04:45», αποτελεί έναν από τους καλύτερους λόγους για να δεις σινεμά αυτή την εβδομάδα.

«Ο κόσμος γύρισε ανάποδα, και εγώ θα γυρίσω μαζί του», λέει ο Στέλιος. Το ίδιο ακριβώς έκανε και ο Αλέξης Αλεξίου. Και το πέτυχε.

*Αξίζει να σημειώσουμε πως η ταινία θα προβάλλεται και σε αίθουσες φιλικές και προσβάσιμες για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) και με περιορισμό ακοής, με ελληνικούς SDH υπότιτλους (Subtitles for the Deaf and Hard-of-Hearing).

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*