Η Κληρονομιά του Μπορν – The Bourne Legacy (2012)

...






 

Γράφει ο Παύλος Σηφάκης


Σκηνοθεσία: Tony Gilroy
Σενάριο: Tony Gilroy, Dan Gilroy
Πρωταγωνιστούν: Jeremy Renner, Rachel Weisz, Edward Norton
Διάρκεια: 135’
Χώρα: Η.Π.Α.

 

Χρειαζόμασταν άραγε ένα κανούργιο Bourne; Ειδικά μετά τις δύο ταινίες του Πολ Γκρίνγκρας, τί άλλο υπήρχε να ειπωθεί λεκτικά και οπτικά για τον κατάσκοπο του συγγραφέα Ρόμπερτ Λάντλαμ; Τίποτα σπουδαίο είναι η απάντηση.

Το τρεντ των ημέρων μας όμως είναι τα σίκουελ και τα φραντσάιζ. Οπότε η Universal δεν πολυνοιάστηκε που οι Ντέιμον και Γκρίνγκρας αρνήθηκαν να επιστρέψουν για το τέταρτο μέρος της σειράς. Προσέλαβε τον ανερχόμενο Τζέρεμι Ράινερ να υποδυθεί έναν άλλο εκπαιδευόμενο πράκτορα, έβαλε το σεναριογράφο Τόνι Γκιλρόι στο τιμόνι του σκηνοθέτη κι έβγαλε στις αίθουσες το μισοψημένο The Bourne Legacy.

Για να είμαστε δίκαιοι, το premise της ταινίας είναι σχετικά ενδιαφέρον: Αμέσως μετά τα γεγονότα του Τελεσίγραφου του Μπορν, οι ιθύνοντες του Treadstone αποφασίζουν να τερματίσουν το πρόγραμμα ωστέ να μην προκληθεί διεθνής σάλος από τις αποκαλύψεις που έκαναν ο Μπορν και η Πάμελα Λάντι. Κι όταν η CIA και οι λοιπές μυστικές υπηρεσίες «τερματίζουν» ένα πρόγραμμα, δεν απολύουν τους πράκτορές τους δίνοντας τους αποζημίωση αλλά τους εξαφανίζουν από το πρόσωπο της γης. Κοινώς τους σκοτώνουν. Ένας τέτοιος πράκτορας είναι κι ο Άαρον Κρος (ένας ικανοποιητικός αλλά όχι εξαιρετικός Τζέρεμι Ράινερ), ο οποίος εκπαιδεύεται στα χιονισμένα τοπία της Αλάσκα όταν οι υπέυθνοι του προγράμματος, με επικεφαλής τον Ερικ Μπάιερ (Έντουαρτ Νόρτον), παλιό μέντρορα του Κρος, επιχειρούν να τον σκοτώσουν. Ο Κρος όμως τους ξεφεύγει κι από ‘κει ξεκινάει ο αγώνας του να παραμείνει ζωντανός και να αποκαλύψει τις «βρωμίες» των μυστικών υπηρεσιών. Η σύντομη έρευνα του θα τον φέρει στο κατώφλι της Μάρτα Σίρινκγ (Ρέιτσελ Βάις), μιας βιολόγου που δούλευε για το Treadstone και προμήθευε τους πράκτορες με ενδυναμωτικά χαπάκια! Κυνηγημένοι κι οι δυο, θα ενώσουν δυνάμεις ενάντια στα μεγάλα κεφάλια των μυστικών υπηρεσιών.

Ο Τόνι Γκιλρόι κάνει σαφή σύνδεση με τα προηγούμενα «Μπορν» και αυτό βοηθάει να κρατήσει το ενδιαφέρον μας ζωντανό. Η ταινία αυτή καθαυτή όμως δεν τσουλάει το ίδιο καλά με τις προηγούμενες. Οι σεναριακές ευκολίες, η σχετική μπουρδολογία με τα χαπάκια όπου ξαφνικά νομίζεις ότι παρακολουθείς sci-fi και η στατική κινηματογράφηση βυθίζουν αργά αλλά σταθερά το έργο στη βαρεμάρα. Ο Γκιλρόι έκανε καλή δουλειά στα σενάρια των προηγούμενων Μπορν αλλά ως σκηνοθέτης δεν είχει ούτε ιδιαίτερη ταυτότητα ούτε κάποιο συγκεκριμένο «όραμα»-ειδικά δε άμα συγκριθεί με τη δαιμονιώδη, «ιμπρεσσιονιστική» πλανοθεσία του Γκρινγκρας. Το μεγαλύτερο σφάλμα που διαπράττουν όμως δημιουργοί και παραγωγοί, είναι να αφήσουν την ταινία ξεκρέμαστη στο φινάλε ποντάροντας προφανώς σε σίκουελ.

Εκεί που περιμένεις κλιμάκωση στην τρίτη πράξη, παίρνεις απλά ένα ακόμα motorbike chase, που είναι μάλιστα κακοσκηνοθετημένο και ατσόυμπαλα μονταρισμένο. Εκεί που περιμένεις τον Άαρον Κρος να έρθει αντιμέτωπος με τον χαρακτήρα του Έντουαρτ Νόρτον, παίρνεις για τελική μάχη έναν δήθεν «αδίστακτο» πράκτορα, που αρκεί όμως μία κλωτσιά για να τον βγάλεις από τη μέση. Κι εκεί που νομίζεις ότι κάτι ακόμα θα συμβεί γιατί τίποτα δεν έχει ολοκληρωθεί, τίποτα δεν έχει αποκαλυφθεί, κι όλα είναι όπως ήταν στην αρχή… η ταινία τελειώνει! Και μένεις εσύ να κοιτάς την οθόνη σα χάνος, περιμένοντας μια «κάθαρση» που δεν ήρθε ποτέ. Η υπόθεση του Bourne Legacy μπορεί να ήταν ικανοποιητική για να στηρίξει μία ταινία, αλλά ένα ολόκληρο νέο φραντσάιζ; Τραβηγμένο από τα μαλλιά.
Κρίμα, γιατί ακόμα και χωρίς να είναι τίποτα σπουδαίο, η ταινία θα μπορούσε να είναι τουλάχιστον ένα καλό κατασκοπικό θρίλερ. Αντί γι’ αυτό όμως καταλήγει να είναι ένα αμήχανο έργο, το οποίο το έχεις δει ουσιαστικά τρεις φορές στο παρελθόν με καλύτερους σκηνοθέτες, πιο «στιβαρό» πρωταγωνιστή και σαφέστατα πιο ολοκληρωμένο σενάριο!

 

 

 

Δημήτρης Ασπρολούπος

Αγαπώ τον Χίτσκοκ, τον Φιντσερ, τον Χάνεκε, τον αγγλικό ρεαλισμό και το σκανδιναβικό σινεμά αλλά παράλληλα έχω και ένα soft spot για τον Γουές Αντερσον.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ