The Grandmaster (2013)

...






 

Γράφει ο Πέτρος Θεοδωρίδης


Σκηνοθεσία: Kar Wai Wong
Σενάριο: Kar Wai Wong, Jingzhi Zou, Haofeng Xu
Πρωταγωνιστούν: Tony Leung Chiu Wai, Ziyi Zhang, Jin Zhang
Διάρκεια: 130’
Χώρα: Χονγκ Κονγκ, Κίνα
Διανομή: Σπέντζος, Seven Films

 

Αναμφίβολα, αν πρέπει να ξεχωρίσουμε δυο σκηνοθέτες από την ηπειρωτική Ασία, αυτοί είναι ο Wong Kar-wai και ο Kim Ki-duk. Και αυτό, γιατί και οι δυο τους κατάφεραν να μας χαρίσουν έργα που δικαιώνουν τον κινηματογράφο ως τέχνη και τεχνική, να τα εμποτίσουν με την ιδιαίτερη αισθητική τους αντίληψη και τέλος, να σκηνοθετήσουν περπατώντας σε γνώριμα μονοπάτια, μιας και σε μεγάλο βαθμό η δουλειά τους δεν απέχει πολύ από την προσωπική τους ζωή. Και μπορεί αυτό να μην είναι πάντοτε έκδηλο, αλλά δεν παύει να βρίσκεται εκεί. Έτσι, μετά από το Pieta του Kim Ki-duk, τον καρπό μιας περιόδου αυτοεξορίας του σκηνοθέτη σε κάποιο βουδιστικό μοναστήρι, τι καλύτερο από τον Wong Kar-wai που τόσο αγαπήσαμε σε ταινίες όπως το In the Mood for Love, το 2046 και το Chungking Express;

Αυτήν την φορά, η νοσταλγική κάμερα του σκηνοθέτη, δε θα πέσει απευθείας πάνω στο ρομάντζο μιας κοινής ιστορίας και τους ανεκπλήρωτους έρωτες. Αντίθετα, θα ακολουθήσει τα βήματα του Ip Man, του μεγάλου δασκάλου του Κουνγκ Φου, μαθητής του οποίου υπήρξε και ο Bruce Lee. Έτσι, από τα ταραγμένα νεανικά χρόνια του δασκάλου – που θα μπορούσαν να μοιάζουν και με τις περιπέτειες του σκηνοθέτη όταν βρέθηκε στο Χονγκ Κονγκ με τη μητέρα του – μέχρι την ώριμη ηλικία, τίποτα δε δείχνει πως τη δυσκολαποκτημένη εσωτερική γαλήνη και ηρεμία θα ταράξει η έλευση του δασκάλου Gong Yutian και της κόρης του Gong Er. Σύντομα, οι πολεμικές τέχνες, κάτω από τις φαινομενικά βίαιες κινήσεις τους, φέρνουν στην επιφάνεια έναν μεγάλο έρωτα. Μπορεί η Gong Er να έχασε εν τέλει στις δοκιμασίες που έβαζε ο πατέρας της στο Νότο, μπορεί να ανέκτησε στην πορεία την τιμή της νικώντας τον Ip Man, αλλά η αγάπη της για αυτόν μένει ακόμη να αποδειχθεί.

Η περίοδος μετά το Σινοϊπωνικό πόλεμο και η ανάμνησή του, αποτελούν αγαπημένο ιστορικό πλαίσιο για τον Wong Kar-wai. Τα χρώματα και η ατμόσφαιρα που αποδίδουν, παραπέμπουν σε καιρούς δύσκολους και παρηκμασμένους, αλλά γεμάτους πάθος. Τα πλάνα, κοντινά και μακρινά, αποκαλύπτουν τη χορευτική ομορφιά των κινέζικων πολεμικών τεχνών ενώ ταυτόχρονα, βλέπουμε μια σύγχρονη και διαφορετική ματιά στις αξίες και τους κώδικες μιας σπουδαίας παράδοσης. Μπορεί το σενάριο να μην είναι αυτό που έχουμε συνηθίσει από το συγκεκριμένο δημιουργό, αλλά αυτό που θα δούμε δεν παύει να είναι ενδεικτικό της δουλειά του. Σημαντική δε, η επιστροφή της Zhang Ziyi σε μια μια μεγάλη κινηματογραφική παραγωγή που βρίσκει διανομή στη Δύση. Έτσι, από μια ιστορία που ξεκινά κάπου στη δεκαετία του ’30, καταλήγουμε σε μια εμπορική επιτυχία. Και αλίμονο σε όσους σνομπάροντας την εμπορικότητα, στάξουν φλέγμα χωρίς λόγο σε μια ταινία καθ’ όλα αξιόλογη, όμορφη συγκινητική και – γιατί όχι -απολαυστική.

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ