The Nice Guys (2016)

Χρειαζόμαστε το σινεμά του Shane Black

 ★★★★☆ 

Σκηνοθεσία: Shane Black
Σενάριο: Shane Black, Anthony Bagarozzi
Πρωταγωνιστούν: Ryan Gosling, Russell Crowe, Angourie Rice
Διάρκεια: 116′
Χώρα: ΗΠΑ
Διανομή: Odeon

affiche-de-the-nice-guys-avec-le-fameux-950x0-2-e1458771633144Το έτος είναι 2005 και στο «Out of Competition» τμήμα των Καννών, ένας σεναριογράφος που έχει φτιάξει «όνομα» με τα action σενάρια του (Lethal Weapon, A Long Kiss Goodbye) ροκάρει την Κρουαζέτ με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Το «Kiss Kiss Bang Bang» είναι ένας εικαστικός θρίαμβος, μα η παρουσία του στα ταμεία είναι αντιστρόφως ανάλογη –στην Ελλάδα, δε, πάει απευθείας στα βιντεοκλάμπ. Πως τα φέρνει η ζωή όμως, που πλέον τα τελευταία αποτελούν μουσειακό κομμάτι, ενώ ο Black ζει και βασιλεύει στο κινηματογραφικό στέρεωμα. Μετά το εξαιρετικό “Iron Man 3”, που τα fanboys πετσόκοψαν, ενώ στην πραγματικότητα ήταν η πιο χιουμοριστική ταινία της Marvel και η μοναδική που κατάφερε να διατηρήσει μυστικό το πιο σημαντικό στοιχείο της πλοκής, ο 54χρονος επιστρέφει με το «The Nice Guys».

Αδύναμος ν’αποτινάξει από πάνω του την αγάπη για το νουάρ, το οποίο μετατρέπει σε νεό-νουάρ, «παίζοντας» με τους κανόνες του και μετατρέποντας το σε μαύρη κωμωδία, τα πράγματα δε θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά στο τελευταίο του πόνημα. Ώστοσο, παρατηρούμε έναν υπερβάλλοντα κωμικό τόνο στο «The Nice Guys», το οποίο θέλει πρώτα απ’ολα να γίνει ένα πιο «έξυπνο» buddy cop comedy. Όλα βρίσκονται στη θέση τους: οι αταίριαστοι ντετέκτιβ που κατά τύχη συναντώνται, ο ένας είναι ατσούμπαλος κι ο άλλος σκληρό καρύδι και μπλέκουν σε αλλοπρόσαλλες καταστάσεις. Είναι γνωστή και εξαιρετικά απλή συνταγή. Είναι αυτό κακό; Φυσικά και όχι, γιατί το να κάνεις καλό σινεμά δεν έγκειται στην πολυπλοκότητα του εγχειρήματος. Επαφίεται στο να χρησιμοποιείς τα επιμέρους στοιχεία με τρόπο τέτοιο, που η μαγεία θα βγει προς τα έξω κι εσύ θα έχεις διηγηθεί την ιστορία σου. Μερικές από τις πιο ιστορικές ταινίες του κινηματογράφου, βασίζονται σε μία εξαιρετικά απλή σεναριακή ιδέα. Δε χρειάζεται να πάμε πολύ πίσω: αρκεί να θυμηθούμε τους «Άθικτους».

Μιλήσαμε πριν για τους κανόνες του νουάρ. Εν αρχή, είναι ο ερευνητής –στην περίπτωση μας δύο. Ο Holland March (Ryan Gosling) και ο Jackson Healy (Russel Crowe) είναι ντετέκτιβ, ο πρώτος επίσημα, ο δεύτερος ως αυτόκλητος, «υπόγειος». Ο Holland ζει μαζί με την ανήλικη κόρη του, Holly (Angourie Rice), ενώ ο Jackson ολομόναχος. Θα βρεθούν να συνεργάζονται, όταν και οι δύο εμπλέκονται σε μία υπόθεση σχετική με μία μυστηριώδη κοπέλα, την Amelia. Δεύτερος κανόνας του νουάρ: η γυναίκα με τα δυσδιάκριτα όρια femme fatale-θύματος. Εξ αρχής, η Amelia είναι όσο αινιγμάτική χρειάζεται. Είναι όντως το αθώο θύμα μίας γενικευμένης πλεκτάνης, ή «παίζει» και με τους δύο ντετέκτιβ προκειμένου να ικανοποιήσει τη δική της ατζέντα; Πως εμπλέκεται ο θάνατος μίας διάσημης πορνοστάρ στον σεναριακό ιστό που έχει διαμορφωθεί μέχρι εκείνη τη στιγμή; Αυτό, μαζί με τον τρίτο κανόνα του νουάρ, ήτοι τον θύτη, θα τα ανακαλύψετε ιδίοις όμμασι.

Είναι ένα σενάριο αριστοτεχνικά δομημένο από τον Black και τον Anthony Bagarozzi, με δεκάδες πρόσωπα να μπλέκονται στην ιστορία κι όμως, αυτή να μη χάνει σε κανένα σημείο τη συνοχή της. Όπως άλλωστε και το δυνατό σκηνοθετικό σημείο του Black, που δεν είναι άλλο από την απρόσκοπτη, καταιγιστική εξέλιξη των γεγονότων που διαδραματίζονται. Για άλλη μία φορά, θα πάρει το μάξιμουμ των ερμηνειών των πρωταγωνιστών του: δεν έχουμε δει ξανά τον Ryan Gosling σε τόσο καλή κωμική φόρμα και η επιστροφή του Russell Crowe στους καλούς ρόλους είναι τόσο μα τόσο ευπρόσδεκτη. Δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε τη μεγάλη συνεισφορά της Angourie Rice, που είναι εξαιρετικά γλυκιά κι οξυδερκής στο ρόλο της μικρής Holly –έσπαγα το κεφάλι μου να θυμηθώ που την έχω ξαναδεί και μου είναι τόσο οικεία.

Χρειαζόμαστε το σινεμά του Shane Black –η ικανότητα να πεις μια ιστορία που, κανονικά, ανήκει σε ένα ολότελα σκοτεινό σύμπαν, αλλά να την παραδίδεις στο κοινό με τόσο χιούμορ που αποκλείεται να μη βγεις απτην αίθουσα απόλυτα ψυχαγωγημένος.

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ