Τα Πλεονεκτήματα Του Να Είσαι Στο Περιθώριο – The Perks Of Being A Wallflower (2012)

Η σκηνοθεσία του Chbosky είναι ιδανική για το indie περιεχόμενό της ταινίας, γεμάτη από χρώμα, νοσταλγία και μουσική.








Σκηνοθεσία: Stephen Chbosky
Σενάριο: Stephen Chbosky,βασισμένο στο βιβλίο του Stephen Chbosky
Πρωταγωνιστούν: Emma Watson, Logan Lerman, Ezra Miller, Paul Rudd, Mae Whitman
Διάρκεια: 102’
Χώρα: Η.Π.Α.
Διανομή: ODEON

 

Ο Charlie (Logan Lerman), είναι ένας ντροπαλός πρωτοετής ο οποίος βλέπει την φοίτησή του στο Λύκειο, ως την επί της Γης, κόλαση. Διστακτικός στην κοινωνικοποίησή του και μοναχικός, μετράει ήδη αντίστροφα μέχρι την στιγμή που ο βραχνάς του σχολείου θα τελειώσει και ο ίδιος επιτέλους θα ξεμπερδέψει. Και ενώ ο Charlie προσπαθεί απλώς να τα βγάλει πέρα, μέσα στο σκληρό-για τους πρωτοετείς ειδικά-σχολικό περιβάλλον, όντας αποξενωμένος και με μοναδική παρέα ένα ημερολόγιο (στο οποίο απευθύνεται ως “dear friend”), τις συγγραφικές του βλέψεις, καθώς και τα βιβλία που του παρέχει ο δάσκαλος των Αγγλικών, Mr. Anderson (Paul Rudd), σύντομα θα έρθει σε επαφή με μια παρέα quirky τελειόφοιτων, οι οποίοι θα αποτελέσουν ανθρώπινη λύση στο ενοχικό σύνδρομο του Charlie, που φαίνεται να τον ταλανίζει από παιδί.

Ο χαρακτήρας του Charlie, παρουσιάζεται ως μια ιδιάζουσα περίπτωση, μέσα από στιγμιαία flash backs, στα οποία γινόμαστε μάρτυρες της ιδιαίτερης σχέσης του μικρού τότε, με την θεία του Helen (Melanie Lynskey), μιας σκοτεινής σχέσης που έμελλε να παίξει καταλητικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, και στα ψυχολογικής φύσεως προβλήματα, που αντιμετωπίζει μέχρι και τώρα, στην εφηβική ηλικία. Παράλληλα ένα ακόμη τραγικό συμβάν, φαίνεται να τον έχει ωθήσει στα όρια, λίγο πριν μια δυνητικά, οριστική κατάρρευση, γεγονός που καθιστά την εύρεση φίλων και την ένταξή του σε μια κοινωνική ομάδα, καταλυτικής σημασίας. Εκτός βέβαια από τον ασταθή ψυχισμό του Charlie, και τα υπόλοιπα μέλη της καινούριας του παρέας, αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα: η Sam (Emma Watson), είναι μια όμορφη και δροσερή ύπαρξη, με απαράμιλλο στυλ, τέρμα φιλική διάθεση και έξοχο γούστο στη μουσική, με τις συνέπειες όμως της “κακής φήμης” και του “εύκολου, slut-ίστικου ύφους” του παρελθόντος, να εξαργυρώνονται σε λάθος σχεσιακούς συντρόφους, επί του παρόντος. Στην άλλη πλευρά βρίσκεται ο ετεροθαλής αδελφός της Sam, Patrick (Ezra Miller), ένας χαρακτήρας πολυδιάστατος και αλλαφροϊσκιωτος, το κέντρο της προσοχής, με καλλιτεχνίζουσες τάσεις, εκφραστικότητα και τόλμη. Η ομοφυλοφιλία του αποτελεί ταυτόχρονα το μέσο αναφοράς, αλλά και την νέμεσή του, μιας που το ελεύθερο πνεύμα του δε χωράει σε καλουπωμένα κουτάκια. Κάπου εκεί βλέπουμε και την Μary Elisabeth (Mae Whitman), ως punk, βουδίστρια, φεμινίστρια, έναν μπαφιάρη τύπο, και μια ξανθούλα που της αρέσει ο κινηματογράφος, έχει ευκατάστατους γονείς και κλέβει παντελόνια από τα εμπορικά. Και κάπως έτσι, παίρνεις μια ιδέα γι’αυτό το ετερόκλητο παρεάκι.

Αν κάτι φωνάζουν οι παραπάνω χαρακτήρες, αυτό είναι, “coming of age” ταινιάκι, και ο Stephen Chbosky το καθιστά αυτό ξεκάθαρο, οχι μόνο καθισμένος στη καρέκλα του σκηνοθέτη, αλλά και από τη θέση του σεναριογράφου, και του συγγραφέα, μιας που η ταινία βασίζεται στην ομώνυμη, young adult νουβέλα, την οποία εξέδωσε ο ίδιος το 1999.

Γλυκόπικρη ταινία, με προβληματικούς χαρακτήρες που θυμίζουν αρκετά τα πιτσιρίκια του μυθιστορήματος του William Golding, “Lord of the Flies”, εξαιτίας της ουσιαστικής απουσίας της ενήλικης φροντίδας και φέρνουν στο προσκήνιο θέματα όπως η απομόνωση, η σεξουαλικότητα, η κακοποίηση, τα ναρκωτικά, αλλά και η φιλία, ο έρωτας, τα όνειρα, οι ελπίδες και όλο το awkwardness που κρύβεουν από μόνα τους τα χρόνια της εφηβίας. Χωρίς να βρίσκεται σε εντελώς πρωτότυπα, σεναριακά μονοπάτια, το «The Perks of Being a Wallflower», έχει μια ανεξάρτητη δυναμική και ομορφιά που σε μαγνητίζει, χάρη στο αντισυμβατικό και αποκληρωτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν οι ήρωες του, ήρωες που τους αποδέχεσε στο σήμερα, ενώ η ιστορία παίζει στις αρχές των ‘90s. Φυσικά η επιλογή του cast ενισχύει τρομερά την ύπαρξη της ενδιαφέρουσας υπόθεσης, η οποία δεν περιορίζεται σε ανεγκέφαλες, εφηβικές χοντροκοπιές, αλλά εμπεριέχεται απλή και αφτιασίδωτη, σε ένα εναλλακτικά αρτιστίκ περιβάλλον, εκεί που τα παιδιά πορώνονται με το “Heroes” του David Bowie, συγκινούνται με το 45άρι δισκάκι των Beatles, ανεβάζουν κάθε εβδομάδα το «Rocky Horror Picture Show» τίγκα στο γκλίτερ και το drug-μακιγιάζ, και χορεύουν τρελά με vintage φορέματα στους σχολικούς χορούς.

Η Watson αποχωρίζεται οριστικά τον μανδύα της Ερμιόνης, ο Percy Jackson-Logan Lerman είναι μια ευχάριστη αποκάλυψη, με ολίγον από σχιζοφρενικές δόσεις, ενώ ο Ezra Miller, μετά τον σοκαριστικό του ρόλο στο περσινό «We Need to Talk About Kevin», δίνει μια ακόμη εκπληκτική ερμηνεία, κλέβοντας την παράσταση και αποδεικνύοντας οτι το νεαρό, κινηματογραφικό παρόν και μέλλον του, προδιαγράφεται λαμπρό.

Η σκηνοθεσία του Chbosky είναι ιδανική για το indie περιεχόμενό της ταινίας, γεμάτη από χρώμα, νοσταλγία και μουσική, απογειώνοντας τους κατά τα άλλα, κλασικά, νεανικούς της διαλόγους, ενώ το υποβόσκον love story του Charlie με την Sam, δεν εκβιάζεται ποτέ, ούτε και λειτουργεί ως δεκανίκι για την εξέλιξη της πλοκής, μιας που ο έρωτας του πρωτοετή, έχει ως αποδέκτη πρώτα τους φίλους του ως σύνολο, και μετά την Sam.

Το «The Perks of Being a Wallflower» είναι σίγουρα μια από τις καλύτερες, νεανικές (και οχι μόνο) ταινίες που θα δεις φέτος, με πολύ καλές ερμηνείες, όμορφη σκηνοθεσία και παραδοσιακά, αγαπημένη, coming of age θεματική. Γιατί τελικά, “we are all infinite”.

 

 

 

Βαρβάρα Κοντονή

Ερωτευμένη με τον κινηματογράφο από μικρή, παθιασμένη με τις εικόνες, τους ήχους, τις ιστορίες και την ομορφιά της 7ης Τέχνης, απολαμβάνω να γράφω με ένταση για αυτά που αγαπώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ