Τα Χιόνια του Κιλιμάντζαρο – The Snows of Kilimanjaro (2011)

Με φόντο τη μεσογειακή Μασσαλία, ο σκηνοθέτης παίζει με τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση με χιούμορ, αισιοδοξία και σεβασμό.






Σκηνοθεσία: Robert Guédiguian
Σενάριο: Robert Guédiguian, Jean-Louis Milesi, βασισμένο στο ποίημα “Les pauvres gens” του Victor Hugo
Πρωταγωνιστούν: Jean-Pierre Darroussin,  Ariane Ascaride, Gérard Meylan, Marilyne Canto, Grégoire Leprince-Ringuet

Διάρκεια: 90’
Χώρα: Γαλλία

 

Μακριά από το Χολιγουντιανό χρυσοπεριτυλιγμένο ψέμα, σε μια από τις πιο ρεαλιστικές προσεγγίσεις της σημερινής πραγματικότητας, έρχονται «Τα Χιόνια του Κιλιμάντζαρο» να τονίσουν την απλότητα και την αμεσότητα του καλού σινεμά. Μετά τις θετικότατες εντυπώσεις που άφησε πέρυσι στο φεστιβάλ των Κανών, ήρθε η ώρα και για τις δικές μας αίθουσες, για μια ταινία ναι μεν γαλλική αλλά με έντονο μεσογειακό αέρα, καθ’ ότι γυρισμένη στη Μασσαλία. Χωρίς καμιά ωραιοποίηση της κατάστασης αλλά με εμφανείς δόσεις αισιοδοξίας, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ρόμπερτ Γκεντιγκιάν καταγράφει απλές καθημερινές ιστορίες και σκιαγραφεί με τον πλέον εύστοχο τρόπο το προφίλ του σύγχρονου μεσοαστού.

Η γνωριμία μας με τον Μισέλ (Ζαν Πιερ Νταρουσέν) δε γίνεται και υπό τις καλύτερες συνθήκες, καθ’ ότι η ταινία ανοίγει με μια κλήρωση που καθορίζει ποιοι θα συμπεριληφθούν στις περικοπές του προσωπικού ενός ναυπηγείου. Ο Μισέλ αποτελεί μέλος του σωματείου των εργαζομένων, παρ’ όλα αυτά όμως, η τιμιότητά και η αίσθηση της δικαιοσύνης δεν του επιτρέπουν να παραλείψει εκούσια τον εαυτό του από τη διαδικασία. Το αναμενόμενο γίνεται, το όνομά του κληρώνεται και λίγα χρόνια πριν τη σύνταξή του χάνει τη δουλειά του. Οι πόροι που έχουν σαν ζευγάρι μαζί με τη γυναίκα του (Αριάν Ασκαρίντ) είναι πλέον λιγοστοί, τα παιδιά τους όμως και οι υπόλοιποι συνάδελφοι από το λιμάνι θέλουν να εκφράσουν την αγάπη τους και την αναγνώριση της πολύχρονης προσφοράς του Ζαν με αφορμή την επέτειο του γάμου τους, χαρίζοντας τους ένα ταξίδι στο Κιλιμάντζαρο και κάποια μετρητά για την κάλυψη των εξόδων τους στο ταξίδι αυτό. Μια διάρρηξη όμως, δίνει φτερά στα λεφτά και ταράσσει την ήρεμη καθημερινότητά του ζευγαριού, καθώς βλέπει μέρα με τη μέρα καινούργια διλήμματα να ξεφυτρώνουν. Μια περίεργη τροπή των γεγονότων ανακατανέμει τις προτεραιότητές τους και αλλάζει τη ζωή τους για πάντα.

Η ταινία μένει βαθιά αποτυπωμένη γιατί είναι γυμνή, απόλυτα ανθρωποκεντρική, χωρίς καμιά υπερβολή, κανένα ηρωισμό ή θεατρινισμό. Καθ’ όλη τη διάρκειά της συμπορεύεσαι με απλούς ανθρώπους, παίρνεις μέρος στα διλήμματα τους και αναρωτιέσαι τι θα έκανες εσύ αν βρισκόσουν στη θέση τους, μιας και αυτή τη θέση είναι η πρώτη φορά που την αισθάνεσαι τόσο οικεία. Συναντάς όλων των ειδών τις αντιδράσεις, παίρνεις άθελά σου θέση σε αιώνιες πολιτικές τοποθετήσεις, βλέπεις τον εαυτό σου μέσα σε κάθε έναν από τους πρωταγωνιστές.

Με φόντο τη μεσογειακή Μασσαλία, ο σκηνοθέτης παίζει με τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση με χιούμορ, αισιοδοξία και σεβασμό. Αναλύει απλά και περιγραφικά το χαρακτήρα του κάθε ανθρώπου με βάση τις εμπειρίες, τα βιώματά του, το ποσοστό της αγάπης στη ζωή του. Έχουμε να κάνουμε με υπέροχες ερμηνείες παλιών καραβάνων του γαλλικού κινηματογράφου, του Ζαν Πιερ Νταρουσέν και της Μαρσεγιέζας Αριάν Ασκαρίντ που συγκινούν με την απλότητα και την αμεσότητα που αναβλύζουν, διεισδύοντας σε βάθος στους χαρακτήρες τους, σε ένα εντυπωσιακό, άκρως επιτυχημένο αποτέλεσμα. Η ιστορία είναι ενδιαφέρουσα από μόνη της, ολόκληρο το έργο όμως βασίζεται αποκλειστικά στο ερμηνευτικό του κομμάτι, πετώντας από πάνω του οτιδήποτε περιττό και φανφαρώδες, απομονώνοντας την ουσία αυτή καθ’ αυτή.

Για τους οπαδούς του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί την πιο σίγουρη επιλογή για μια βραδιά γεμάτη ευχάριστο προβληματισμό. Εμπνευσμένο από ποίημα του Βίκτορος Ουγκό «Les Pauvres Gens», ελληνιστί «Φτωχολογιά» ή κάτι αντίστοιχο, σίγουρα θα καταλάβετε τον παραλληλισμό και στοίχημα πως θα ψάξετε το υπέροχο ομώνυμο τραγούδι «Les neiges du Kilimandjaro» του Pascal Danel. Όπως θα καταλάβατε τη συνιστούμε ανεπιφύλακτα…

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ