The Noir Project: Συνέντευξη με τη σεναριογράφο Αναστασία Μπαρτζουλιάνου

...

Γράφει ο Πέτρος Θεοδωρίδης

O 16χρονος Ιάκωβος αποφασίζει να σώσει τη μητέρα του, Ελένη, από τα νύχια του μέθυσου, χαρτοπαίχτη πατέρα του, του Μανώλη, ο οποίος την κακοποιεί συστηματικά. Η ιστορία ξεκινά το βράδυ της μεγάλης απόδρασης, όταν ο Ιάκωβος καταφέρνει να θέσει σε εφαρμογή το σχέδιο διαφυγής της μητέρας του και του ίδιου από την πατρική εστία. Το ίδιο απόγευμα ο Ιάκωβος βλέπει ένα σημαδιακό όνειρο, που του δίνει κουράγιο και τον παρακινεί να ενεργήσει. Σε αυτό το όνειρο, το κόμικ που σχεδιάζει ο Ιάκωβος στον ελεύθερό του χρόνο, στο οποίο έχει δώσει τον τίτλο «The Noir Project», ζωντανεύει, και οι χαρακτήρες, που καθρεφτίζουν τη νοσηρή πραγματικότητα στην οποία ζει, προμηνύουν, με ένα συμβολικό τρόπο, τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν.

484095_261015624003409_1258160758_nΜε το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας να τίθεται εμφατικά από τον ελληνικό κινηματογράφο τον τελευταίο καιρό – συνειδητά ή ασυνείδητα όσον αφορά στη σύλληψη και την κινηματογραφική ανάλυση μιας τέτοιας ιδέας – στρεφόμαστε στο Noir Project. Μια ανεξάρτητη μικρού μήκους δουλειά, που συνδυάζοντας την film noir αισθητική, το animation και μια δύσκολη ιστορία από αυτές που η ελληνική οικογένεια κρύβει εύκολα στο ντουλάπι, έρχεται να χτυπήσει νεύρα, να ευαισθητοποιήσει, να κινητοποιήσει. Παρακολουθώντας τη μεγάλη προσπάθεια για την ολοκλήρωση της ταινίας, είχαμε την τιμή να πάρουμε συνέντευξη από τη σεναριογράφο, Αναστασία Μπαρτζουλιάνου.

Πώς φτάσατε στο The Noir Project, ποια ήταν τα πρώτα βήματα που έγιναν;

Όλα ξεκίνησαν το 2007, όταν ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Βαρδαρινός μου ζήτησε να γράψω το σενάριο για μια ταινία σε ύφος noir. Τότε, του έστειλα ένα πεντασέλιδο και παρόλο που ο Γρηγόρης έλειπε πλέον για σπουδές, επανήλθαμε στο σενάριο με την επιστροφή του και το καταθέσαμε στο πρόγραμμα μικροφίλμ της ΕΡΤ χάρη στο οποίο επιλεγήκαμε για την παροχή εξοπλισμού. Το πρόγραμμα μικροφίλμ προφανώς και δεν υπάρχει πλέον, αφού έχει κλείσει η ΕΡΤ. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε πως το Noir Project αποτελεί την τελευταία ταινία που πρόλαβε να γίνει πριν κλείσει η ΕΡΤ. Την ημέρα που τελειώσαμε τα γυρίσματα και επιστρέψαμε τον εξοπλισμό, έπεσε η ΕΡΤ.

Πέραν του ύφους, το συγκεκριμένο θέμα πώς επιλέχθηκε;

Ειλικρινά, πέρασαν πολλά χρόνια και δε θυμάμαι με ποια αλληλουχία σκέψεων φτάσαμε στο θέμα. Πιθανότατα υπάρχει έντονη η επιρροή ενός σεναρίου που μας έδωσε ο Νίκος Καλπάκης. Όπως είπαμε, η κύρια ιδέα αφορούσε απλά μια ταινία noir ύφους.

Οι υλικές συνθήκες δεν ευνοούν τη δημιουργία. Πώς συγκεντρώσατε τους απαραίτητους πόρους; Καταφέρατε με ευκολία να καλύψετε τα έξοδα με το crowdfunding και άλλες χορηγίες;

Ήταν πολύ δύσκολα παρόλο που ήδη από τη διαδικασία του μικροφίλμ – που ήταν ιδιαίτερα επίπονη – είχαμε καλές κριτικές και στήριξη. Στην πορεία, κάναμε μια αίτηση στο πρόγραμμα Southeastern European Cinema Network, ένα μικρό πρόγραμμα χρηματοδότησης, υπεύθυνο για το οποίο στην Ελλάδα είναι το Υπουργείο Πολιτισμού. Τελικά μας επέλεξαν για χρηματοδότηση. Πρόκειται για τα πρώτα χρήματα που μας υποσχέθηκαν ότι θα πάρουμε. Δεν τα έχουμε πάρει ακόμη μετά από τόσο καιρό. Από εκεί και πέρα, πολλές ανάγκες των γυρισμάτων όπως τα είδη μακιγιάζ και ειδικών εφέ, καλύφθηκαν με χορηγίες και πολλή εθελοντική δουλειά. Μέσω paypal, καταφέραμε και συγκεντρώσαμε γύρω στις 4000 ευρώ. Πολλοί επαγγελματίες εργάστηκαν μαζί μας με κεφαλαιοποίηση της αμοιβής τους. Στην ουσία, πρόκειται για μια συμφωνία που καλύπτεται σε περίπτωση κερδών της ταινίας στο μέλλον, αν και ξέρουμε πως στην Ελλάδα δεν πρόκειται να υπάρξουν κέρδη. Πρέπει να αναφέρουμε εδώ το Δημήτρη Σταμπολή από την Ενόρασις. Το ίδιο το site του Noir Project στήθηκε με εθελοντική εργασία δύο ατόμων. Το web design ανέλαβε ο Θόδωρος Βασιλιάς και το web development ο Κωνσταντίνος Ρούσσης. Το site ήταν και το κύριο εργαλείο που μας βοήθησε να συγκεντρώσουμε χρήματα. Περιείχε υλικό και μια πολύ καλή αισθητική χάρη στον κόπο των παιδιών.

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την επιλογή σκηνών animation στην ταινία;

Το animation αποτελεί παράλληλη δράση της ταινίας. Οι χαρακτήρες του, είναι τα alter ego των πρωταγωνιστών. Πρόκειται για φαντασιακό επίπεδο του πρωταγωνιστή, το οποίο προσπαθούμε να εξετάσουμε προκειμένου να καταλάβουμε πως προσπαθεί να εκτονώσει τη βία που βιώνει με ένα δημιουργικό τρόπο, κάνοντας δηλαδή comics. Πίσω από το animation κρύβεται ο Γιώτης Βράντζας. Πρόκειται για μια χρονοβόρο και κοστοβόρο διαδικασία, γι’ αυτό και η ταινία άργησε να ολοκληρωθεί. Στην ουσία τώρα έχουμε τελειώσει και κάνουμε ένα μικρό ραφινάρισμα και το έχουμε στείλε στο περίφημο φεστιβάλ Clermont-Ferrand στη Γαλλία, το μεγαλύτερο διεθνές φεστιβάλ μικρού μήκους στον κόσμο. Είχαμε ήδη μια μικρή συνεργασία μαζί τους, είχαμε καλεστεί να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας στο forum συμπαραγωγής. Δε βρήκαμε συμπαραγωγό από το εξωτερικό αλλά άρεσε η παρουσίαση και η ιδέα.

Το Noir Project, έχει σχετιστεί με οργανώσεις και ΜΚΟ που πραγματεύονται το ζήτημα της οικογενειακής βίας;

 Μας στηρίζουν τρεις οργανώσεις. Μία στη Θεσσαλονίκη, το Καταφύγιο Γυναίκας και δύο οργανώσεις από την Αθήνα, το Ελληνικό Δίκτυο Γυναικών Ευρώπης και η European Anti-violence Network.

Υπήρξε κάποια οικονομική υποστήριξη από τις οργανώσεις αυτές;

Όχι οικονομική υποστήριξη αλλά υποστήριξη με άλλους τρόπους. Κυρίως μέσα από δράσεις που στόχο είχαν την προώθηση της ταινίας όπως συνέβη με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας. Στο μέλλον σχεδιάζουμε επίσης κάποιες δράσεις μαζί, όπως συζήτηση με το κοινό κατά την προβολή της ταινίας. Έχουμε απευθυνθεί στο ίδρυμα Κωστόπουλος για την παραχώρηση χρημάτων και την προβολή της ταινίας στις εννιά μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, ώστε να ταξιδέψει η ταινία, να προβληθεί και να επικοινωνήσουμε άμεσα με το κοινό.

Κάποιες τελευταίες επισημάνσεις;

Το crowdfunding είναι μια δύσκολη υπόθεση. Τα λεφτά συγκεντρώνονται δύσκολα και μένουν λίγες ημέρες για την ολοκλήρωσή του. Από ότι φαίνεται, η συγκέντρωση χρημάτων θα συνεχιστεί και μετά. Για περισσότερες πληροφορίες, trailers, συντελεστές και φωτογραφίες, μπορείτε να απευθυνθείτε και στην ιστοσελίδα μας και στο facebook μας.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*