THIS IS CLASSIC : ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ (1984)

Το κύκνειο άσμα του David Lean, μια φαντασμαγορική ταινία ιδεών!

1984 : O David Lean απογοητευμένος από την μέτρια υποδοχή του Ryan’s Daughter (1970) για 14 χρόνια παρέμενε αφανής στην κινηματογραφική βιομηχανία. Ενθουσιασμένος από το βιβλίο του E.M. Forster »A Passage to India» αποφασίζει να ταξιδέψει και να παραμείνει στο Νέο Δελχί για 6 μήνες προκειμένου να δουλέψει πάνω στο σενάριο της ταινίας. Εξίσου παθιασμένος όπως στον Λόρενς της Αραβίας, στην Γέφυρα του Ποταμού Κβάι και στον Δόκτωρ Ζιβάγκο, ξεκινάει τα γυρίσματα για την τελευταία ταινία της καριέρας του. Κυρίες και Κύριοι, ένα εξωτικό υπερθέαμα κυρίως ιδεών και σκηνοθετικής μαεστρίας από έναν μεγάλο δημιουργό της 7ης Τέχνης είναι το κλασσικό ‘‘Το Πέρασμα στην Ινδία» .india2

Αποδίδοντας αρκετά πιστά το βιβλίο του Forster σχετικά με τις ταξικές και τις πολιτισμικές συγκρούσεις στην αποικιοκρατούμενη Ινδία, η ταινία μοιάζει πιο πολύ με ιστορία μυστηρίου και σεξουαλικής καταπίεσης-υστερίας παρά με ένα θεαματικό αποχαιρετισμό στην βρετανική αποικιοκρατία. Πλούσια Αγγλίδα ( Peggy Ashcroft ) φτάνει στην Ινδία με την μνηστή του γιου της ( Judi Davis ) ο οποίος είναι τοπικός δικαστής. Μία τουριστική εκδρομή στα σπήλαια Μαραμπάρ, θα γίνει η αφορμή για να ξεσπάσει ένας »φυλετικός-ταξικός πόλεμος» εφόσον η νεαρή Αγγλίδα θα κατηγορήσει για βιασμό τον Ινδό ιατρό που είχε αναλάβει την ξενάγηση τους.india3

Ο David Lean καταφέρνει να χωρίσει την υπόθεση στο πρώτο μέρος όπου μαζί με την αφέλεια των  τουριστριών θα γνωρίσουμε την Αγγλοκρατούμενη Ινδία με μια δόση ειρωνείας για την βρετανική συγκαταβατικότητα, θα θαυμάσουμε το ταξίδι στην ενδοχώρα και στο δεύτερο μέρος θα πάρουμε και εμείς το μάθημα μας όπως ο χαρακτήρας της Judi Davis. O Lean αφήνει ανοιχτά να εννοηθεί πως ο αποικιοκράτης δεν μπορεί να είναι και ένας ευτυχισμένος ταξιδιώτης-τουρίστας. Μια αρχέγονη αποστροφή για την παραδοσιακή κουλτούρα θα γεννηθεί μέσα στο κλειστοφοβικό περιβάλλον των σπηλαίων που θα οδηγήσει την εισβολέα-Αγγλίδα τουρίστρια να κατηγορήσει τον »δουλοπρεπή» Ινδό. Ίσως στο δεύτερο μέρος ο Lean να χάνει το ενδιαφέρον του για την σκηνοθεσία μίας δίκης-περιορίζεται σκηνοθετικά- αλλά το φινάλε δίνει μια ασαφή εξήγηση για το τι ακριβώς συνέβη στην πραγματικότητα.

Στα χέρια του δεξιοτέχνη David Lean η ταινία αποκτά »επική» διάσταση σε συνδυασμό με την εξαιρετική μουσική του Maurice Jarre , την δουλειά στην ιλουστρασιόν φωτογραφία του Ernest Day και την καλλιτεχνική διεύθυνση. Στο background της ταινίας, η συνεργασία του David Lean με τους ηθοποιούς ήταν από τις χειρότερες στην ιστορία της φιλμογραφίας του. Η μακροχρόνια σχέση του με τον Alec Guiness διεκόπη απότομα, όταν ο ηθοποιός διαπίστωσε πως το μεγαλύτερο μέρος του ρόλου του κόπηκε στο μοντάζ, με αποτέλεσμα να μην ξαναμιλήσει με τον σκηνοθέτη. Η Judi Davis , που δεν ήταν ιδιαίτερα αρεστή στον Lean, κατηγόρησε τον σκηνοθέτη για ανικανότητα μετά από 14 χρόνια να σκηνοθετήσει ταινία και η Peggy Ashcroft δυσαρεστημένη δήλωσε πως ο σκηνοθέτης παραποίησε το βιβλίο και τον κατηγόρησε για ασέβεια προς τους συναδέλφους της ηθοποιούς! passagetoindia2

Η Αμερικανική Ακαδημία κινηματογράφου πρότεινε την ταινία για 11 Oscar-μεταξύ των οποίων και Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας- βραβεύοντας την τελικά με 2, αυτά του β΄γυναικείου ρόλου για την Peggy Ashcroft και Μουσικής. Ένα κύκνειο άσμα για τον μεγαλύτερο επικών διαστάσεων σκηνοθέτη, η κατάληξη μίας σημαντικής καριέρας για έναν κινηματογραφιστή στον οποίο το σινεμά οφείλει πολλές μεγάλες στιγμές του.

Αχιλλέας Βασιλείου

 

 

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν οτι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τρίωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making