This is Classic: Bram Stoker’s Dracula (1992)

...

Γράφει ο Αχιλλέας Βασιλείου

dracula_ver3_xlg1992: O Francis Ford Coppola γνωρίζοντας καλά πως ο συγκεκριμένος μύθος έχει ειπωθεί αρκετές φορές στο σινεμά, αποφασίζει να προσεγγίσει την ιστορία από μια διαφορετική οπτική γωνία, να τονίσει το ερωτικό στοιχείο και να παραδώσει μια γοτθική όπερα. Έχοντας απαιτήσει συγκεκριμένο επιτελείο ανθρώπων δίπλα του, κατάφερε να γυρίσει την ταινία που ήθελε και είχε οραματιστεί. Κυρίες και Κύριοι ήρθε η ώρα να δώσετε λίγο από το σινεφιλικό σας αίμα στον »Δράκουλα» του Coppola.

H πράσινη νεράιδα που ζει μέσα στο Αψέντι,θέλει την ψυχή σου…λέει σε κάποια στιγμή ο Δράκουλας Gary Oldman στην Μίνα Winona Ryder, όταν την ξαναβρίσκει έπειτα από αιώνες στο Λονδίνο, αφού την έχει χάσει πριν 400 χρόνια ως Elisabetta. Είναι σαν να μας μιλάει ο σκηνοθέτης εκείνη την στιγμή και να μας λέει πως η ταινία του διαθέτει ψυχή όπως και οι ερωτευμένοι ήρωες του και θα πρέπει να σωθούν. Ακόμα και μέσα από την απέθαντη αμαρτία. Διάχυτος ερωτισμός σε όλη την ταινία,από τον χαρακτήρα της Λούση (η πρώην κυρία του Jude Law,Sandie Frost) και το κρυφό φιλί που δεν έδωσαν ποτέ ο Jonathan-Keanu Reeves με την Μίνα, μέχρι τις Νύφες του Δράκουλα που θα εξαντλήσουν ερωτικά τον Jonathan Harker κλεισμένο μέσα στον Πύργο. Ο Copppola δηλαδή παρουσιάζει και την μορφή του Δράκουλα ως μια ερωτική επανάσταση μπροστά στον συντηρητικό καθωσπρεπεισμό του τότε Λονδίνου.

Ωραία λοιπόν η προσέγγιση του σκηνοθέτη αλλά και του σεναριογράφου James V.Hunt (Captain Hook, Contact). Η καλλιτεχνική όμως δουλειά στην ταινία είναι αυτή που λειτουργεί χέρι-χέρι με το σενάριο, δημιουργεί μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα και που έδωσε στο φιλμ την μοναδικότητα του. Ο σκηνοθέτης είχε την απαίτηση από την αρχή να μην υπάρξουν ψηφιακά εφέ στην ταινία και έτσι απέλυσε την ομάδα των εφέ που είχε δωθεί από το studio και όρισε τον υιό του Roman Coppola ως special effects director για να αποδώσει σκηνές όπως τα μάτια του Δράκουλα στον ουρανό να παρακολουθούν το τρένο του Jonathan Harker.

15vl3oΕίχε επίσης στην ομάδα του δύο πολύ μεγάλους καλλιτέχνες και ταλέντα στο είδος τους,που πρόσφατα μάλιστα έφυγαν από την ζωή και έκαναν τον κόσμο του σινεμά φτωχότερο σε πρωτοτυπία. Μιλάμε για τον Wojciek Kilar και την Eiko Ishioka. O Wojcek Killar, έγραψε ένα »καταραμένο» σκοτεινό, υποβλητικό και πομπώδες soundtrack για την ταινία,κλασσικό και ερωτικό ταυτόχρονα, αντάξιο της φήμης του Δράκουλα. Και από την άλλη, μια ενδυματολόγος σε έκρηξη ταλέντου και δημιουργίας η Eiko Ishioka με τα κοστούμια που έκλεβαν την παράσταση σε όλη την διάρκεια της ταινίας και που τόνιζαν τους χαρακτήρες της. Το λευκό νυφικό της νεκρής Λούση και τα τελευταία Kabuki κοστούμια του Gary Oldman και της Winona Ryder πριν κλειστούν στον Πύργο για να δώσουν το τέλος στην ερωτική τους Ιστορία με ένα φιλί, εμπνεύστηκαν από τους πίνακες του Gustav Klimt και το έργο του The Kiss. Και επίσης η ομάδα της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και των σκηνικών, που έφτιαξε τον Πύργο του Δράκουλα επηρεασμένη από τσέχικους αναγεννησιακούς πίνακες αλλά έχασε το Oscar, τελευταία στιγμή από το Howards End του James Ivory. Ίσως γιατί η συγκεκριμένη ομάδα δεν είχε την απόλυτη στήριξη του σκηνοθέτη ο οποίος δεν ήθελε σκηνικά για την ταινία παρά φυσικά τοπία,γωνίες ,τοίχους και σκιές αλλά τα studio δεν δέχτηκαν αυτή την απαίτηση του Coppola.

Είχα την τύχη να προλάβω και να παρακολουθήσω την ταινία στην Μεγάλη Οθόνη. Την πρώτη φορά που την είδα, καθήμενος στην τρίτη σειρά του Απόλλωνα στην Σταδίου, θυμάμαι πως ένιωθα τα σκηνικά, τα χρώματα, η μουσική και τα κοστούμια να με κυριεύουν ολοκληρωτικά και να προσπαθώ να »βγω στην επιφάνεια» για να παρακολουθήσω την ιστορία. Την επόμενη ημέρα που ξαναπήγα, καθήμενος πάλι στην ίδια σειρά κατάφερα να συλλάβω ολοκληρωτικά το μεγαλείο αυτής της δημιουργίας και να θαυμάσω το βαμπιρικό ερωτικό έπος που ήθελε να κάνει ο σκηνοθέτης.

Φιλμ μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας αναγκάστηκε να πάρει στον τίτλο του το όνομα του συγγραφέα Bram Stoker εξαιτίας του ότι τα δικαιώματα για τις ταινίες με τον χαρακτήρα του Δράκουλα, άνηκαν σε άλλο studio. Υποψήφιο για 4 Oscars κέρδισε αυτά των Κοστουμιών, των ηχητικών εφέ και του Μακιγιάζ. Οι κακές σχέσεις της Winona Ryder με τον Gary Oldman στα γυρίσματα δεν μπόρεσαν-ευτυχώς-να φρενάρουν την δύναμη της ερωτικής ιστορίας της ταινίας καθιστώντας το »Bram Stoker’s Dracula» μια από τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας του ’90, τελευταίο, έως τώρα, αριστουργηματικό δείγμα ενός μεγάλου σκηνοθέτη και μιας ταλαντούχας ομάδας που συνεργάστηκε.

Δείτε παρακάτω το trailer.


Περιμένω τις προτάσεις σας,τις ενστάσεις σας και τις απόψεις σας στο avasileiou@reel.gr

Δείτε τα προηγούμενα This is Classic

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν οτι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τρίωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ