THIS IS CLASSIC : ΜΑΤΙΑ ΕΡΜΗΤΙΚΑ ΚΛΕΙΣΤΑ (1999)

Ένα κινηματογραφικό ταξίδι-κύκνειο άσμα στον ερωτισμό, στο υποσυνείδητο ,στο ένστικτο και στην σεξουαλική καλλιέργεια.

1999: Βασισμένο στο βιβλίο »Ονειρική Ιστορία» του Αρθουρ Σνίτσλερ, μεταφέροντας όμως την δράση από την Βιέννη και τα τέλη του προπερασμένου αιώνα στην Νέα Υόρκη και στο τέλος της προηγούμενης χιλιετίας, ο Stanley Kubrick μας έκανε να υποδεχθούμε την νέα χιλιετία που τότε ξεκίναγε, με δώρο το κύκνειο άσμα του. Αφού κατέρριψε κάθε ρεκόρ ημερών γυρισμάτων και ακόμα το κρατάει (400 ημέρες), παρέδωσε το έργο του στους Αδελφούς Warner και τέσσερις ημέρες μετά έφυγε από την ζωή. Κυρίες και Κύριοι Cruise-Kidman-Kubrick και » EYES WIDE SHUT» (Μάτια Ερμητικά Κλειστά).

Ζευγάρι ευκατάστατων Νεοϋορκέζων, διάσημος γιατρός και η γκαλερίστα σύζυγος,αφού παραστούν σε μία δεξίωση μελών της υψηλής κοινωνίας, γίνουν αντικείμενα πόθου και οι δύο, η σύζυγος από έναν Ούγγρο Αριστοκράτη και ο γιατρός από δύο νεαρές γυναίκες, επιστρέφουν στο σπίτι όπου η Αλις θα εξομολογηθεί στον Γουίλιαμ πως κάποτε είχε ερωτευτεί κεραυνοβόλα έναν αξιωματικό του ναυτικού. Κυριευμένος από θυμό και με πληγωμένο εγωισμό ο Γουίλιαμ θα βγει έξω, στην νύχτα της Νέας Υόρκης για να αναζητήσει την δική του »απιστία» με την κόρη ενός ετοιμοθάνατου πελάτη του,με μια πόρνη που θα τον παρασύρει στο διαμέρισμα της και με αποκορύφωμα την μυστική είσοδο του σε ένα πάρτι σεξουαλικών οργίων με το σύνθημα Fidelio που του αποκάλυψε ένας φίλος του μουσικός. Όλες όμως οι ενέργειες του θα μείνουν ανολοκλήρωτες και διακόπτονται απότομα ενώ τα οράματα με την γυναίκα του και τις ερωτικές περιπτύξεις της με τον Αξιωματικό τον έχουν πλέον στοιχειώσει.

Ο Kubrick αν και ξεκινούσε συχνά με την μεταφορά λογοτεχνικών βιβλίων (Λολίτα/Ναμπόκοφ, Λάμψη/Κινγκ, Μπάρι Λίντον/Θάκερι, 2001/Κλαρκ) κατάφερνε στο τέλος να δώσει την δική του εφιαλτική ματιά σχεδόν σε όλες του τις ταινίες. Στα »Μάτια Ερμητικά Κλειστά», παίρνει ένα φαινομενικά ευτυχισμένο ζευγάρι, φτιάχνει μια εκπληκτική ατμόσφαιρα άλλοτε χλιδάτη, άλλοτε ειρωνική και άλλοτε σχεδόν τρομακτική (η σκηνή της ιεροτελεστίας στο όργιο είναι η πιο συγκλονιστική σκηνή της ταινίας) και το ρίχνει μέσα για να ξεκινήσει η μελέτη της συμπεριφοράς του σε κοινωνικό και σε σεξουαλικό επίπεδο. Χρησιμοποιεί το τότε absolut hot κινηματογραφικό ζευγάρι Tom Cruise και Nicole Kidman, μπερδεύει την φαντασία με την πραγματικότητα και παραδίδει το απόλυτο αριστούργημα για τον χαρακτήρα και τις εμμονές ενός ζευγαριού και την συμπεριφορά του στις κοινωνικές αλλά και στις ιδιωτικές στιγμές του.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ πως o Stanley Kubrick ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος. Έτσι μπορούμε να εξηγήσουμε και τις εξαιρετικές σκηνές που έστησε ως σκηνοθέτης με αποκορύφωμα φυσικά την σκηνή του οργίου. Η πιο δυνατή σκηνή της ταινίας δοσμένη με τέτοια φαντασία και με τέτοια σκηνοθετική δύναμη. Η το πώς κινηματογραφεί την Nicole Kidman όταν ντύνεται,όταν εξομολογείται την φανταστική απιστία της με την μαριχουάνα στο χέρι και πώς στην κυριολεξία μας έβαλε να «πάρουμε μάτι» το ζευγάρι στην σκηνή του καθρέφτη.

 

Η παραφιλολογία πριν βγει η ταινία στις αίθουσες ήταν μεγάλη. Έπειτα κοινό και κριτικοί διχάστηκαν. Την ταινία την είχαμε παρακολουθήσει τον Οκτώβριο του 1999 στο »Αττικόν» και θυμόμαστε ξεκάθαρα το πόσο σαστισμένο είχε βγει το κοινό από την αίθουσα. Φυσικά κανείς δεν ήξερε τι περίμενε να δει, το hype  δυσκόλεψε πολύ κόσμο να κατανοήσει το πραγματικό status της ταινίας αλλά ο Kubrick ως μεγάλος μάγος του σινεμά και ως άλλος Μπουνιουέλ του σεξουαλικού φετιχισμού έκανε την ανατροπή και άφησε τους πάντες άφωνους με το τελευταίο του κινηματογραφικό ταξίδι στον ερωτισμό, στο υποσυνείδητο του ανθρώπου,στο ένστικτο και στην σεξουαλική καλλιέργεια. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ο σκηνοθέτης θεωρούσε πως αυτή η ταινία έπρεπε να είναι και η καλύτερη ταινία του. Μήπως ήρθε η ώρα να του το επιβεβαιώσουμε; Ποτέ δεν είναι αργά.

 

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν οτι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τρίωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making