This is classic: Μια Γυναίκα Δαιμονισμένη (1981)

...

Γράφει ο Αχιλλέας Βασιλείου

possetion1981: H χρονιά που ο auter και σκηνοθέτης του «Σημασία έχει να αγαπάς» και του «Δημόσια Γυναίκα» Andrzej Zulawski, αποφασίζει να φέρει το σινεμά, την έννοια της σκηνοθεσίας και της ερμηνείας αλλά και την σεναριακή αποδόμηση στα πραγματικά τους όρια. Κυρίες και κύριοι, οπλιστείτε με υπομονή και κάντε ένα test στον «σινεφιλικό» εαυτό σας, αναρωτηθείτε εάν αντέχετε, διότι θα προσπαθήσουμε να…»εξηγήσουμε» την εξαιρετική ταινία-δοκιμασία «Μία Γυναίκα Δαιμονισμένη» (Possession).

Το story ακούγεται τετριμμένο-αλλά μόνο στην αρχή: Μικροαστός επιστρέφει έπειτα από επαγγελματικό ταξίδι, για να βρει την σύζυγο σε κατάσταση «πειραγμένη» να του ζητάει επίμονα να χωρίσουν χωρίς να του εξηγεί την πραγματική αιτία. Στην μέση, ο γιος που επιδίδεται επίμονα στο άθλημα του scuba diving στην μπανιέρα και ένας εραστής παρατημένος από την σύζυγο. Η σύζυγος αρχίζει να αποκτάει επιθετική συμπεριφορά αλλά και αυτοκαταστροφική, ενώ ο σύζυγος θα γνωρίσει την δασκάλα του παιδιού…η οποία είναι ίδια με την σύζυγο αλλά στην εντελώς αντίθετη ψυχική κατάσταση. Ο σύζυγος προσπαθεί να καταλάβει τι συμβαίνει, τι έχει συμβεί στην σύζυγο του που ξαφνικά έχει μεταλλαχτεί σε ένα θηρίο απλησίαστο και τρομαχτικό. Και εκεί το «τέρας» που δηλητηριάζει την σύζυγο θα πάρει μορφή, απογειώνοντας την ταινία σε ένα «σινεφιλικό και τρομακτικό έπος».

possession-1981-02-gΓεμάτο από σκηνές που ενοχλούν τον ανυποψίαστο θεατή και που σοκάρουν ακόμα και σήμερα με τον ίδιο τρόπο πού σόκαραν κοινό και κριτικούς το 1981, το «Μια Γυναίκα Δαιμονισμένη» αποτελεί το απόγειο της σκηνοθετικής ιδιοφυΐας του Zulawski. Κάμερα στο χέρι και ασταθής όπως και η ψυχολογική κατάσταση των χαρακτήρων και απόλυτα εναρμονισμένος με την ψυχοσύνθεση των ηρώων του (ο Zulawski εκείνη την περίοδο ζούσε το δικό του διαζύγιο), κινηματογράφησε το Βερολίνο ως μια άδεια εφιαλτική πόλη που σχεδόν δεν χωράει το μέγεθος της φρίκης που βιώνουν οι χαρακτήρες της ταινίας. Και η επιλογή της Isabelle Adjani απόλυτα δικαιολογημένη. Η πεντάμορφη Γαλλίδα στον ρόλο μιας υστερικής και «άρρωστης» γυναίκας που την παρακολουθούμε επί δύο ώρες να αυτοκαταστρέφεται μας δίνει «συνεχόμενες γροθιές στο στομάχι» με αποκορύφωμα φυσικά την σκηνή ανθολογίας στην υπόγεια στοά του μετρό, όπου η Adjani και η ταινία φθάνουν σε «κινηματογραφικό οργασμό δυσφορίας» μαζί με τον θεατή!

Ο Andrezj Zulawski είναι ένας σκηνοθέτης που έκανε την διαφορά.Κατάφερε να «βιάσει ψυχολογικά» το κοινό σχεδόν δύο δεκαετίες πριν ξεκινήσει να το επιδιώκει ο μεγάλος Δανός Lars Von Trier με τον ίδιο ακριβώς κινηματογραφικό τρόπο (να θυμίσουμε το Antichrist;). Το σινεμά του είναι τόσο σκληρό, υστερικό και οριακό αλλά ταυτόχρονα και τόσο ανθρώπινο όταν αρχίζει να εξερευνά εσώψυχα και εμμονές. Επίσης άρχισε να απογειώνει την καριέρα του Sam Neil και της Isabelle Adjani κερδίζοντας στο Φεστιβάλ Καννών το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας και μετέπειτα το πρώτο από τα τέσσερα Cesar της καριέρας της!Απαγορευμένο επίσης σε αρκετές χώρες μεταξύ των οποίων και η Αγγλία που μόλις το 1999 κατάφερε να δει την ταινία χωρίς περικοπές.

possession_1981_04Το να προσπαθείς να αναλύσεις το σινεμά του Zulawski και κυρίως το «Μια Γυναίκα Δαιμονισμένη» είναι απλά η επιφάνεια. Ταινία-πρόκληση που σε προ-καλεί να σε πάρει από τα χέρι για να σε ρίξει βαθιά στην παράνοια και να βιώσεις την ταινία μέχρι να ανεβάσεις πίεση στην κυριολεξία.Σινεμά του δημιουργού και όχι των studios, αποτελεί ταινία σταθμό στο είδος του ψυχολογικού θρίλερ που δικαιολογημένα απέκτησε και cult χαρακτήρα. Βάζει τα γυαλιά σε πολλά μετέπειτα «ψυχολογικά θρίλερ» εφόσον ήταν πολύ μπροστά για την εποχή της και σύστησε στους σινεφίλ ένα νέο είδος τρόμου που υπηρέτησε μετέπειτα πολύ πιστά ακόμα και ο David Cronenberg, με εντελώς διαφορετικό σκηνοθετικό ύφος όμως.

Η Isabelle Adjani δήλωσε πως της πήρε τουλάχιστον δέκα χρόνια για να μπορέσει να ξεπεράσει την «εμπειρία» του να υποδυθεί τον συγκεκριμένο ρόλο. Εσύ θα το τολμήσεις;

Δείτε παρακάτω το trailer

 

Δείτε τα προηγούμενα This is Classic

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν οτι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τρίωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ