THIS IS CLASSIC : Ο ΕΝΟΙΚΟΣ (1976)

Το πιο σκοτεινό και βιρτουόζικο έργο του Polanski , ταινία-κλειδί για την φιλμογραφία του

1976 : Έντεκα χρόνια μετά την ‘‘Αποστροφή» και οχτώ μετά το »Μωρό της Ρόζμαρι» o Roman Polanski ολοκληρώνει την άτυπη τριλογία του διαμερίσματος με μια ταινία βασισμένη στο βιβλίο του κομικογράφου  Roland Topor, το οποίο μοιάζει να γράφτηκε ιδανικά για τον σκηνοθέτη. Όπως και στην Αποστροφή- η τρέλα του ήρωα και τα φαντάσματα του παίρνουν υπόσταση σε ένα διαμέρισμα- αλλά και στο Μωρό- μια ολόκληρη πολυκατοικία σκευωρεί εναντίον του προκειμένου να τρελαθεί- , στην τρίτη ταινία ο σκηνοθέτης ολοκληρώνει το έργο του με βασικό θέμα την απόρριψη ενός ατόμου εξαιτίας της προέλευσης του , απόρριψη που τον οδηγεί στην απομόνωση και στην τρέλα. Κυρίες και Κύριοι, ο »Ένοικος» (The Tenant), το πιο σκοτεινό και βιρτουόζικο έργο του σκηνοθέτη και μια ταινία-κλειδί για την φιλμογραφία του.the-tenant1

Πολωνός μικροαστός εργαζόμενος γραφειοκράτης ονόματι Τρελκόφσκι μετακομίζει σε ένα συγκρότημα διαμερισμάτων στο Παρίσι και συγκεκριμένα στο διαμέρισμα μιας νεαρής κοπέλας η οποία είχε αποπειραθεί να αυτοκτονήσει. Κατά την διάρκεια της διαμονής του ο Τρελκόφσκι διαπιστώνει πως κάτι περίεργο συμβαίνει στην πολυκατοικία και υποψιάζεται πως οι υπόλοιποι ένοικοι σχεδιάζουν την δολοφονία του. Όπως κάθε πολανσκικός ήρωας, έτσι και ο Τρελκόφσκι ακόμα και αν δεν υπάρχει απειλή, θα πρέπει να την επινοήσει. Και φυσικά θα προσπαθήσει να γλυτώσει με το πιο άτσαλο και λάθος τρόπο.  Οι σχιζοφρενικές φαντασιώσεις του ήρωα , είναι κινηματογραφημένες με μια σκηνοθετική δεξιοτεχνία και αποτελούν το μεγαλύτερο ατού της ταινίας. Ο Τρελκόφσκι βλέπει το κτίριο να μετατρέπεται σε ένα θέατρο και τους ένοικους να τον χειροκροτούν παροτρύνοντας τον να πέσει απο το μπαλκόνι. Το ίδιο χειροκρότημα με το οποίο η σατανιστική ομάδα υποδέχεται την Ρόζμαρι ως μητέρα του παιδιού του Σατανά.

Στην εποχή της η ταινία δεν βρήκε την κριτική ομοφωνία και κατηγορήθηκε οτι επαναλαμβάνει μοτίβα από προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη. Ίσως επειδή στον »Ένοικο»  λείπει το στοιχείο της αμφισβήτησης και όλα αποδίδονται στα ψυχολογικά θέματα του ήρωα. Μπορεί μία μικρή χαραμάδα αμφιβολίας ότι όντως όλα αυτά ήταν μια σκευωρία, να έκανε την ταινία αρεστή περισσότερο. Αλλά ο Polanski δεν χαρίστηκε πουθενά. Σε συνδυασμό με την αριστουργηματική δουλειά στην φωτογραφία απο τον Sven Nykvist ( βραβευμένος με 2 Oscar για το Κραυγές και Ψίθυροι και το Φάνυ και Αλέξανδρος του Bergman ) αποτύπωσε ένα ζοφερό, σκυθρωπό και απειλητικό Παρίσι, όμοιο με το Λονδίνο της Αποστροφής και την Νέα Υόρκη της Ρόζμαρι.the-tenant

Η ταινία μπορεί να γυρίστηκε στο Παρίσι αλλά χρηματοδοτήθηκε κυρίως απο την Paramount. Δίπλα στον εξαιρετικό Polanski ως πρωταγωνιστή και την ανερχόμενη τότε Isabelle Adjani, πλειάδα βραβευμένων Αμερικανών ηθοποιών όπως o Melvyn Douglas ( 2 Oscar για το Hud και το Να είσαι εκεί Κύριε Τσανς ) , η Shelley Winters ( 2 Oscar για το Ημερολόγιο της Αννα Φρανκ και τον Τυφλό Άγγελο) και η Jo Van Fleet ( Oscar για το East Of Eden) οι οποίοι ενσωματώθηκαν στην ταινία με απόλυτη επιτυχία. Μεγαλύτερο μέρος του κεφαλαίου δαπανήθηκε για το ντεκόρ της ταινίας και συγκεκριμένα για την κατασκευή της εφιαλτικής γαλλικής πολυκατοικίας που δημιούργησε ο Pierre Guffroy ( Oscar καλλιτεχνικής διεύθυνσης για το Tess του Polanski ) που κόστισε 2.οοο.οοο γαλλικά φράγκα.

Ο »Ενοικος» προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Καννών διχάζοντας κοινό και κριτικούς, με το πέρασμα του χρόνου όμως απέκτησε cult διαστάσεις, και εδραιώθηκε σαν τον τρίτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας και σαν αγαπημένη ταινία στην φιλμογραφία ενός απο τους πιο αιρετικούς σκηνοθέτες που γνώρισε το σινεμά στην ιστορία του.

Και η ταινία προειδοποιούσε απο τότε :  Νο one does it to you, like Roman Polanski!

 

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν οτι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τρίωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ

SAE Digital Film Making