Το Ξύπνημα της Άνοιξης (2015)

Από αισθητικής άποψης, ο Γιάνναρης βρίσκεται σε μία από τις καλύτερες στιγμές του

 ★★★½☆ 

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Γιάνναρης
Σενάριο: Κωνσταντίνος Γιάνναρης
Πρωταγωνιστούν: Δάφνη Ιωακειμίδου-Πατάκια, Κωνσταντίνος Ελματζίογλου, Κώστας Νικούλι 
Διάρκεια: 89’
Χώρα: Ελλάδα
Διανομή: Odeon

to_xypnima_tis_anoixis_2016Οι ταινίες του Κωνσταντίνου Γιάνναρη ήταν ανέκαθεν μικρές δόσεις μεγάλης αλήθειας. Από το «Από την Άκρη της Πόλης», τον (υπερεκτιμημένο) «Δεκαπενταύγουστο» μέχρι το “Man at Sea”, ο σκηνοθέτης έχει θίξει αρκετά σοβαρά θέματα της ζωής των Ελλήνων και της ανθρώπινης ύπαρξης γενικότερα.

Το «Ξύπνημα της Άνοιξης» αποτελεί την έκτη μεγάλου μήκους ταινία του Γιάνναρη και αφορά τη ζωή και τις περιπέτειες πέντε προβληματισμένων εφήβων στην Αθήνα, μια πόλη που έχει τεντώσει τα σχοινιά της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Οι ήρωες της ταινίας δεν χωρίζονται σε καλούς και κακούς, μιας και όλοι χρησιμοποιούν τη βία με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο – η οποία και αποτελεί το κεντρικό μοτίβο της ταινίας.

Ο τίτλος, “Το ξύπνημα της άνοιξης”, παραπέμπει στο θεατρικό του Frank Wedekind, “Frühlingserwachen”. Ένα πολύ τολμηρό έργο για την εποχή του, που δίχασε και απαγορεύτηκε ξανά και ξανά μιας και πραγματεύεται την σεξουαλικά καταπιεστική κουλτούρα του 19ου αιώνα και εξετάζει λίγο πολύ όλες τις εκφάνσεις αυτής. Αντίθετα όμως από τον Γερμανό συγγραφέα που διατυμπάνισε με σθένος τις απόψεις του περί διαπαιδαγώγησης κατηγορώντας έτσι το λάθος τρόπο με τον οποίο αυτή γίνεται, ο Γιάνναρης εκθέτει απλά γεγονότα με ωμή ειλικρίνεια, δεν σκοπεύει να μας δακαλέψει, ούτε να πει την δική του άποψη.

Ο σκηνοθέτης είχε δηλώσει πριν ακόμη αρχίσει η ταινία γυρίσματα ότι το σενάριο αφορούσε το μηδενισμό που κυριαρχεί στους νέους σήμερα, την βία που υπάρχει στην Ελλάδα του σήμερα αλλά και τις νοοτροπίες της μέσης Αθηναϊκής οικογένειας. Όλα αυτά έχουν τον πρώτο ρόλο στην ταινία, που η κουλτούρα των ναρκωτικών, των όπλων και των οικογενειακών προβλημάτων διαβρώνουν σταδιακά την παρέα πο παρακολουθούμε επί της οθόνης, η οποία έτσι δημιουργεί και τη σεξουαλική της ταυτότητα. Ένα όπλο μάλιστα είναι αυτό που «δένει» την υπόθεση και γι αυτό προφανώς ο Γιάνναρης είχε αρχικά ονομάσει την ταινία “Kalashnikof”, μιας και το συγκεκριμένο όπλο είναι αυτό που ακούγεται περισσότερο στις ελληνικές ειδήσεις όσον αφορά τα νέα που έχουν να κάνουν με ληστείς, επιθέσεις, κτλ.

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι νεαροί Κωνσταντίνος Ελματζιόγλου, Κώστας Νίκουλις, Άγγελος Τζάγια, Φαμπρίτσιο Μούτσο κόβουν την ανάσα, αλλά το στιβαρό βλέμμα της Δάφνης Ιωακειμίδου-Πατακιά κλέβει την παράσταση.

Από αισθητικής άποψης, ο Γιάνναρης βρίσκεται σε μία από τις καλύτερες στιγμές του με πολύ σωστή την επιλογή των Drog-A-Tek για το soundtrack της ταινιας. Από θεματικής πλευράς ωστόσο, δεν πρόκειται για κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί, ούτε μας παρέχονται πληροφορίες που δεν αποτελούν ήδη κοινή γνώση (θέλουμε να πιστεύουμε) για την σημερινή κοινωνία.

Μαρίνα Βερλέκη

Η Μαρίνα είναι ένας αποτυχημένος κλώνος stormtrooper, επομένως περιορίζεται στο να γράφει και να σχολιάζει συνεχώς. Αλλά κατά βάθος θα ήθελε να είναι το σκισμένο all-star του Mark Renton.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ