Το Παιχνίδι του Χρήματος – Money Monster (2016)

Χωρίς να διεκδικεί δάφνες αριστουργήματος, αλλά δοσμένο με απλότητα

 ★★★☆☆ 

Σκηνοθεσία: Jodie Foster
Σενάριο: Alan DiFiore, Jim Kouf, Jamie Linden
Πρωταγωνιστούν: George Clooney, Julia Roberts, Jack O’Connell
Διάρκεια: 95′
Χώρα: ΗΠΑ
Διανομή: Feelgood

Poster (3)Με την οικονομική κρίση και τα επακόλουθα της να έχουν «ριζώσει» βαθιά μέσα στην ψυχοσύνθεση μας την τελευταία οκταετία, είναι φυσικό κι επόμενο ο κινηματογράφος να αντλεί πολλές από τις θεματικές του από την ακραιφνή αβεβαιότητα που μας έχει κατακλύσει. Wall Street, μετοχές-φούσκες, χρήματα που έκαναν «φτερά» και εταιρείες-κολοσσοί που απέκτησαν πλούτο αδιαφορώντας για τα πτώματα (χωρίς εισαγωγικά) επι των οποίων πάτησαν για να τον αποκτήσουν. Τα ως άνω επιμέρους στοιχεία αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της νέας σκηνοθετικής προσπάθειας της Jodie Foster, «Money Monster», τέσσερα χρόνια μετά το έξυπνο «The Beaver» (με τον τόσο πρόωρα χαμένο Anton Yelchin). Χωρίς να διεκδικεί δάφνες αριστουργήματος, με πάμπολλους «εύκολους» μηχανισμούς ωστέ να εξελιχθεί το στόρι, αλλά δοσμένο με απλότητα, το φιλμ της διάσημης ηθοποιού είναι, αν μη τι άλλο, αποτελεσματικό.

«That’s entertainment» τραγουδούσαν οι The Jam, 36 ολόκληρα χρόνια πριν και η αλήθεια είναι πως ο τίτλος εμπίπτει απόλυτα στην επίγευση του «Money Monster». Απόρροια του αδιαμφισβήτητου ειδικού βάρους των πρωταγωνιστών, George Clooney και Julia Roberts, οι οποίοι συνεπικουρούνται από την ωμή ερμηνευτική δύναμη του Jack O’Connell, η ταινία κερδίζει σε διασκέδαση και απόλαυση ο,τι χάνει σε στιβαρότητα και αληθοφάνεια. Άλλωστε, το θέμα έχει καλυφθεί τόσο εκτενώς στο πρόσφατο παρελθόν, που δύσκολα θα περιμέναμε κάτι ρηξικέλευθο –το λιτό, suspenseful ξεδίπλωμα του φιλμ είναι ευπρόσδεκτο.

Η ιστορία μας αρχίζει με τα theatrics του Lee Gates (George Clooney), ενός αυτοαποκαλούμενου «γκουρού» του χρηματιστηρίου, που μέσα από την εκπομπή του, «Money Monster», παρουσιάζει κάθε μέρα τις τάσεις και τις επενδυτικές ευκαιρίες της Wall Street. O Lee είναι ένας δύσκολος, ιδιαίτερα παρορμητικός χαρακτήρας, κάτι που αρέσει σε όλους τους συνεργάτες του –χαρακτηριστικά η σκηνοθέτιδα της εκπομπής Patty Fenn έχει αποφασίσει να αναζητήσει άλλο «μετερίζι», χωρίς να τον έχει ενημερώσει ακόμη. Την ημέρα που εκτυλίσσονται τα γεγονότα της ταινίας, η είδηση είναι μία και «βόμβα»: η ανεξήγητη κατάρρευση μίας «σίγουρης» μετοχής στον Dow Jones, με αποτέλεσμα την απώλεια δισεκατομμυρίων. Εν μέσω εκπομπής, ένας άνθρωπος οπλισμένος με εκρηκτικά (Jack O’ Connell) εισέρχεται στο στούντιο και πιάνει ομήρους παρουσιαστή και τεχνικούς.

Εκτελώντας χρέη δράματος δωματίου κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του, το «Money Monster» πετυχαίνει στην κλιμάκωση της δράσης και του σασπένς, όπως και στο διπλό παιχνίδι ομήρων-δεσμώτη με τους διαλόγους να παρουσιάζονται ιδιαίτερα προσεγμένοι, μακριά από «ξύλινες» ατάκες που έχουμε δεί αρκετές φορές στο παρελθόν. Αυτό, όμως, ισχύει όσο η δράση παραμένει στους τέσσερις τοίχους του στούντιο. Κάποιες σεκάνς σε ανοικτό χώρο και οι παράλληλες ιστορίες με τους χάκερ και τη διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας είναι αυτές που στοιχίζουν εν τέλει στο φιλμ, παρέα με κάποια επιπλέον στοιχεία του σεναρίου που δεν αξιοποιούνται ποτέ: χαρακτηριστικά, ο «μυστηριώδης» αλγόριθμος.

Όταν όμως το σενάριο δε σε κερδίζει μοναχό του, η απουσία του πρωταγωνιστικού τριδύμου θα ισοδυναμούσε με τρομακτική αποτυχία για το «Money Monster». Ο George Clooney είχε αρκετό καιρό να μας παρουσιάσει το καλό του πρόσωπο που μας δείχνει εδώ, ακόμα και χωρίς να χρειαστεί να κάνει κάτι εντυπωσιακό. Η πραγματική σταρ, όμως, είναι η Julia Roberts, που μας έχει συνηθίσει σε εξαιρετικές παρουσίες τελευταία –με την powerhouse εμφάνιση στον «Αύγουστο» να ξεχωρίζει. Ομοίως και ο Jack O’Connell, που αν και ξεκινά υπέρ του δέοντος μελοδραματικά, μας παραδίδει μία πολύ μετρημένη και ώριμη ερμηνεία, με ξεσπάσματα και σιωπηλή οργή.

Εν κατακλείδι, το φιλμ μας καταδεικνύει πως οι ανθρώπινες ιστορίες χρήματος και εξαπάτησης, πολλές φορές έχουν τη διάρκεια του media frenzy που τις ακολουθεί. Το τέλος, θα ήταν από τα κορυφαία της χρονιάς αν έκλεινε περίπου 2 λεπτά νωρίτερα σε μία πολύ χαρακτηριστική στιγμή.

Παναγιώτης Μήτσικας

Ο Παναγιώτης Μήτσικας είναι το νόθο παιδί του Woody Allen και του Fox Mulder. Τα τελευταία 5 χρόνια έχει ξεκινήσει ένα indie coming-of-age road trip, ώστε να ανακαλύψει τον εαυτό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ