Trance (2013)

...






 


Γράφει ο Παύλος Σηφάκης


Σκηνοθεσία:Danny Boyle
Σενάριο: Andrew Niccol, (βασισμένο στο βιβλίο της) Stephenie Meyer
Πρωταγωνιστούν: James McAvoy, Vincent Cassel, Rosario Dawson
Διάρκεια: 101’
Χώρα: Ηνωμένο Βασίλειο
Διανομή: Odeon

 

Ο Ντάνι Μποιλ, μετά τις «127 Ώρες» και την αμφιλεγόμενη (αλλά κατά τη γνώμη μου πετυχημένη) σκηνοθεσία του στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών του Λονδίνου, επιστρέφει στις κινηματογραφικές αίθουσες με ένα θρίλερ με κλεμμένους πίνακες. Ακούγεται ελαφρώς ασήμαντο αλλά ευτυχώς δεν είναι. Ο Ντάνι Μπόιλ είναι ένας ιδιαίτερος δημιουργός και οι ταινίες του ανέκαθεν ανέτρεπαν αρκετές συμβάσεις στα είδη με τα οποία ασχολούνταν (βλ. «28 Μέρες Μετά»). Το ίδιο συμβαίνει και με τη νέα του ταινία, «Trance». Χάρη στο έξυπνο σενάριο των Τζο Άχερν και Τζον Χοτζ, μία μάλλον κλισέ σε πρώτη ανάγνωση ιστορία για έναν τζογαδόρο ο οποίος κλέβει ένα πανάκριβο πίνακα προκειμένου να αποπληρώσει τα χρέη του στη μαφία, γίνεται κάτι εντελώς διαφορετικό στα χέρια του Βρετανού σκηνοθέτη.

«Είμαστε το σύνολο των αναμνήσεών μας» δηλώνει η ψυχαναλύτρια/υπνοθεραπεύτρια Ροζάριο Ντόσον κάπου στο μέσο της ταινίας, και πάνω σε αυτή τη δήλωση βασίζεται όλη η θεματική του έργου. Ο νεαρός Σάιμον (Τζέημς ΜακΆβοι) πάσχει από αμνησία και προκειμένου να θυμηθεί πού έκρυψε τον πίνακα που έκλεψε ο οποίος προοριζόταν για τον σκληροτράχηλο μαφιόζο Φρανκ (Βενσάν Κασέλ) ξεκινάει υπνοθεραπεία με μία ψυχαναλύτρια ονόματι Ελίζαμπεθ (Ροζάριο Ντόσον). Από ‘κει και πέρα τα πράγματα περιπλέκονται και σιγά σιγά βυθιζόμαστε σε ένα κλίμα παρόμοιο με αυτό του Inception, οπού δεν είσαι σίγουρος τι είναι πραγματικότητα, τι όνειρο, τι ανάμνηση και τι επιθυμία.

Ο Ντάνι Μπόλι χειρίζεται εξαίσια το υλικό του από άποψη στυλ. Η ψηφιακή φωτογραφία του Άντονι Ντοτ Μάντλ με τα έντονα χρώματα, η μινιμαλιστική, ηλεκτρονική μουσική και η σκηνογραφία με τις γυάλινες, ψυχρές επιφάνειες και τις συνεχείς αντανακλάσεις του σύγχρονου Λονδίνου δημιουργούν ένα μεταμοντέρνο, έξοχα σκηνοθετημένο νεο-νουάρ. Στον τομέα της αφήγησης τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα η ταινία κινείται με περίεργους, αμήχανους ρυθμούς και αυτό που βλέπεις μοιάζει περισσότερο με μία σύνοψη της ταινίας που θα ήθελες να δεις! Και ξαφνικά, λίγο μετά τη μέση της ταινίας, έρχεται η μεγάλη ανατροπή και γεγονότα και σκηνές που δε βγάζανε νόημα πιο πριν, μπαίνουν επιτέλους στη θέση τους. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη κριτική που θα έκανα στην ταινία. Το «Trance» βασίζεται τόσο πολύ στην ανατροπή του σεναρίου του, που το πρώτο μέρος του έργου μοιάζει σα να… θυσιάζεται. Χρειάζεσαι αυτή την ανατροπή, προκειμένου να δέσει η σάλτσα και να βγάλει νόημα η όλη ιστορία. Η ανατροπή αυτή καθ’ αυτή πάντως είναι έξυπνη και συναισθηματικά δυνατή και ξεκαθαρίζει επιτυχημένα τις θεματικές του έργου. Οι ηθοποιοί είναι όλοι πολύ καλοί στους ρόλους τους. Ιδιαίτερα ο Τζέημς Μακάβοι είναι εξαιρετικός σε ένα πολύπλοκο χαρακτήρα που αλλάζει συνεχώς «πρόσωπα» κατά τη διάρκεια της ταινίας. Η Ροζάριο Ντόσον ανταποκρίνεται έξοχα στο ρόλο της μυστηριώδους υπνοθεραπεύτριας ενω ο Βενσάν Κασέλ, είναι, όπως πάντα, ικανοποιητικός στο ρόλο του μάτσο μαφιόζου.

Το «Trance» είναι μία υπερβολικά φιλόδοξη ταινία και αυτό δε λειτουργεί πάντα υπέρ του. Η τρίτη πράξη είναι άνισα υπερφορτωμένη με δράση και στο τέλος, οι δημιουργοί προσθέτουν μία ακόμα μικρή ανατροπή η οποία μπερδεύει τα πράγματα ακόμα περισσότερο χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος. Μικρές τρύπες υπάρχουν δεξιά κι αριστερά (σχεδόν αναπόφευκτες σε ταινίες τέτοιου είδους), αλλά η γενική ιστορία βγάζει νόημα ιδιαίτερα αν δεις το πρώτο μέρος του έργου έχοντας στο νου σου την ανατροπή. Κι εν τέλει, το σκηνοθετικό στυλ του Ντάνι Μπόιλ είναι εξαιρετικό και κρατάει το ενδιαφέρον μας, ακόμα κι όταν οι ρυθμοί της αφήγησης πέφτουν ελαφρώς. Το «Trance» είναι μια εξαιρετικά ιδιοσυγκρασιακή ταινία που ενδέχεται να σ’ εκνευρίσει. Άμα της δώσεις όμως λίγο χρόνο και αφεθείς στο υπνωτιστικό της στυλ μπορεί να σε αποζημιώσει με το διασκεδαστικό της ύφος και με μερικά πολύ ενδιαφέροντα σχόλια πάνω στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ