Το Κεφάλαιο – Le Capital (2012)

type="image/png">
type="image/png">
type="image/png">
type="image/png">
type="image/png">

Γράφει ο Δημήτρης Ασπρολούπος


Σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς
Σενάριο: Κώστας Γαβράς, Karim Boukercha, Jean-Claude Grumberg, βασισμένο στο βιβλίο της Stephane Osmont
Πρωταγωνιστούν: Gad Elmaleh, Gabriel Byrne, Natacha Régnier
Διάρκεια: 114’
Χώρα: Γαλλία
Διανομή: ODEON

Ο Μαρκ Τουρνέιγ (Γκαντ Ελμαλέχ) είναι ένας ευτυχισμένος οικογενειάρχης. Η καριέρα του απογειώνεται όταν αναλαμβάνει τη διεύθυνση σε μια από τις πιο ισχυρές τραπεζικές μονάδες της Ευρώπης. Το γεγονός αυτό τον τοποθετεί αυτόματα στο επίκεντρο των γεγονότων του διεθνούς χρηματοτραπεζικού συστήματος. Εκεί καλείται να παλέψει και να βγει νικητής σε μια αρένα όπου οι κανόνες αλλάζουν ανάλογα με τους δείκτες των χρηματιστηρίων. Ο φιλόδοξος Μαρκ θα ανέλθει με την ίδια ευκολία και στα σαλόνια μιας μοντέρνας αριστοκρατίας, τα εύσημα της οποίας είναι η οικονομική κυριαρχία και η εξουσία.

Ο ειδικός στο πολιτικό σινεμά Κώστας Γαβράς επιστρέφει με μια ταινία οικονομικού περιεχομένου αλλά ταυτόχρονα πολιτική. Γιατί στις μέρες μας η πολιτική έχει συνυφαστεί πλέον με την οικονομία. Υποκλίνεται πλέον στο κεφάλαιο. Μέσα από την ιστορία του Μαρκ, ενός αναρριχώμενου golden boy της γαλλικής τράπεζας Phoenix μας βάζει μέσα σε ένα κόσμο που περιέχει περιέχει πόρνες πολυτελείας διατραπεζικές αγοραπωλησίες μετοχών, διαπλεκόμενα συμφέροντα και οικονομικές μηχανορραφίες.

Ο πρωταγωνιστής ξεκινώντας ως δεξί χέρι του προέδρου της τράπεζας θα αδράξει την ευκαιρία που προκύπτει από την ασθένεια του αφεντικού του για να γίνει αναπληρωτής πρόεδρος και σιγά σιγά να αρχίσει να απολαμβάνει το οφέλη μιας ζωής πολυτελείας, την οποία μάλιστα επιβάλλει στην οικογένεια του. Οι άνθρωποι μετατρέπονται σε πιόνια και στήνεται μια παρτίδα σκάκι με ισχυρό αντίπαλο την αμερικάνικη τράπεζα που τον απειλεί.

Δείχνει τα γνωρίζει τα κόλπα, χρησιμοποιεί τα media, είναι ένα βήμα μπροστά από τα υπόλοιπα στελέχη- συναδέλφους του των οποίων τις κινήσεις προσπαθεί να κατευθύνει. Είναι φανερό ότι μέσα σ’ αυτό το αμοραλιστικό σύμπαν των τραπεζών και του χρήματος δεν μπορεί να εμπιστευτεί κανέναν κι εκείνος δείχνει να το ξέρει πολύ καλά αφού παραμένει νηφάλιος ψυχρός και ψύχραιμος και καθοδηγείται από το σκοπό του που είναι ουσιαστικά να κερδίσει περισσότερα χρήματα και εξουσία γι’ αυτόν και την τράπεζα του.

Σε ένα διάλογο με την οικογένεια του διαφαίνεται η διαφωνία και η άλλη άποψη ενός κοινού που εκπροσωπεί τον υπόλοιπο (εκτός τραπεζικού συστήματος) κόσμο και εκεί ο Μαρκ παραμένει ατάραχος, υποστηρίζοντας την οπτική του. Ούτε σε ένα ένα σημείο της ταινίας δεν μπορούμε να δώσουμε στον πρωταγωνιστή τον ελαφρυντικό ότι δεν ήξερε ή ότι κατευθύνθηκε από άλλους. Μιλώντας έτσι ο Γαβράς για τη φιλόδοξη και αδίστακτη φύση του κόσμου που υπηρετεί το κεφάλαιο, μας αποδεικνύει ότι οι αποφάσεις είναι καθόλα συνειδητές. Δεν υπάρχουν ηθικές αναστολές. Ακόμα και αν πρόκειται για την απόλυση μεγάλου μέρους του ανθρώπινου δυναμικού της τράπεζας.

Όλοι οι ηθοποιοί υπακούν άριστα στο Γαβρά από τον εξαιρετικό πρωταγωνιστή Gad Elmaleh μέχρι τον Αμερικάνο συνάδελφο του Gabriel Byrne. Κινούνται πάνω σε ένα σενάριο που μιλάει για την οικονομική κρίση και εντοπίζει τα αίτια της στον κόσμο των τραπεζών αλλά όχι σε ένα αόριστο σύστημα. Για το Γαβρά υπεύθυνοι είναι οι άνθρωποι που το συνθέτουν. Και φυσικά θα συνεχίσουν να το κάνουν!.

Σχόλια

σχόλια

Tags: ,