Το Μεγάλο Ταξίδι της Ζαράφα – Zarafa (2012)

Οι δημιουργοί του χρησιμοποιούν με μεγάλη μαεστρία τα εμβληματικά χαρακτηριστικά της εποχής και των χωρών που περιγράφουν







Σκηνοθεσία: Rémi Bezançon, Jean-Christophe Lie
Σενάριο: Alexander Abela, Rémi Bezançon
Με τις φωνές των: Max Renaudin Pratt, Simon Abkarian, François-Xavier Demaison, Vernon Dobtcheff, Ronit Elkabetz, Mohamed Fellag
Διάρκεια: 78’
Χώρα: Γαλλία, Βέλγιο

 

Μια παιδική ιστορία απ’ τα παλιά αναβιώνει στη μεγάλη οθόνη αυτή την εβδομάδα. Ένα παραμύθι που έχει κάτι από τη μαγική, ξεθωριασμένη εικόνα ενός αλλοτινού παππού που διηγείται στα γεμάτα περιέργεια εγγόνια του. Ο Rémi Bezançon, με έμπνευσή του την αληθινή ιστορία της έλευσης της πρώτης καμηλοπάρδαλης στο Παρίσι, υπογράφει μια περιπέτεια που εξάπτει την παιδική φαντασία, απουσία των σύγχρονων τεχνικών εντυπωσιασμού. Οι αθώες παιδικές παραστάσεις, οι πανανθρώπινες αξίες, τα ιστορικά γεγονότα και οι πολιτισμικές ιδιαιτερότητες, συνθέτουν ένα αποτέλεσμα που μπορεί να μην εντυπωσιάζει, σίγουρα όμως συγκινεί.

Έτσι, ο σοφός παππούλης έχει μαζέψει τα παιδάκια γύρω του, για να τους διηγηθεί την ιστορία του Maki, του μικρού Αφρικανού, που σε πολύ νεαρή ηλικία βρίσκεται στα χέρια του απαίσιου Moreno, του απάνθρωπου εμπόρου σκλάβων. Με λίγη τύχη και πολύ μεγάλο ρίσκο, ο Maki καταφέρνει να το σκάσει από τις αλυσίδες του και περιπλανώμενος στις αχανείς εκτάσεις της πατρίδας του, γνωρίζει τη Zarafa μια μικρή καμηλοπάρδαλη, με την οποία αναπτύσσει πολύ γρήγορα μια σπάνια φιλία. Όταν ο βεδουίνος Hassan αναλαμβάνει τη δύσκολη αποστολή να μεταφέρει τη Zarafa σε μια άλλη ήπειρο, ως φόρο τιμής του Αιγύπτιου πασά στο Γάλλο Βασιλιά, ο μικρός προσπαθεί με κάθε τρόπο να την προστατέψει, κρατώντας έτσι την υπόσχεση που είχε δώσει στη μητέρα της. Το ταξίδι στο Παρίσι με ένα αερόστατο διαμέσου της Μεσογείου και των γαλλικών Άλπεων, κρύβει πολλούς κινδύνους και περιπέτειες, η αγάπη όμως και η φιλία θα δείξει το δρόμο, ακόμα και στις πιο σκοτεινές στιγμές.

Όσοι θυμούνται τον Kirikou μπορούν πολύ πιο εύκολα να κατανοήσουν το πνεύμα της νέας αυτή ταινίας κινουμένων σχεδίων. Εδώ βέβαια πρωταγωνιστής και ήρωάς μας είναι ο δεκάχρονος Maki, ένα από τα πολλά θύματα της παιδικής εκμετάλλευσης της εποχής, που έχει γνωρίσει μόνο μία πτυχή της ανθρώπινης υπόστασης στη ζωή του. Η φίλη του Zarafa είναι όντως η πρώτη καμηλοπάρδαλη που αντίκρισε ποτέ η Γαλλία, γεγονός που προξένησε πανικό στους παριζιάνους της εποχής. Ακόμα ένα ιστορικό πρόσωπο που ξεφεύγει όμως αρκετά από την ιστορική ακρίβεια, είναι η δική μας Μπουμπουλίνα, που εδώ τη γνωρίζουμε σαν ελληνίδα πειρατίνα, αγριωπή αλλά ανθρώπινη ταυτόχρονα. Με πολλούς συμβολικούς χαρακτήρες, ανάμειξη της μυθοπλασίας με την πραγματικότητα, στοιχεία Ιουλίου Βερν και αφηγηματική μορφή ως εκτόνωση των έντονων συναισθημάτων, το “Μεγάλο Ταξίδι της Ζαράφα” είναι ίσως ένα από τα λίγα σύγχρονα παραμύθια που ενώ δεν αποκλείει τους γονείς, είναι κομμένο και ραμμένο σε παιδικά, κατ’ αποκλειστικότητα, μέτρα.

Οι δύο γάλλοι σκηνοθέτες Rémi Bezançon και Jean-Christophe Lie, επιλέγουν την κλασική προσέγγιση των κινουμένων σχεδίων. Γυρισμένο σε φόρμα σινεμασκόπ και βασισμένο στην παραδοσιακή δισδιάστατη σχεδίαση, οι δημιουργοί του χρησιμοποιούν με μεγάλη μαεστρία τα εμβληματικά χαρακτηριστικά της εποχής και των χωρών που περιγράφουν, προσαρμόζουν την παλέτα τους στους ζεστούς χρωματισμούς της αφρικανικής ηπείρου και στην ψυχρότητα των Άλπεων αντίστοιχα, ενώ επιτυγχάνουν εξίσου καλά στην απόδοση του ρομαντισμού της μεγάλης Ευρωπαϊκής πρωτεύουσας.

Όμορφο, νοσταλγικό, ανάλαφρο και διδακτικό, το παραμύθι της Zarafa και του Maki ανταποκρίνεται πλήρως στις προθέσεις του Bezançon, οι οποίες στόχευαν εξ αρχής στην αίσθηση μιας ιστορίας που ξεπηδά μέσα από τις σελίδες κάποιου παλιού βιβλίου. Σε συνδυασμό και με τη μικρή του διάρκεια, η ώρα περνά ιδιαίτερα ευχάριστα, παρέα με τους έθνικ αλα-Λόρενς-της-Αραβίας ήχους του Laurent Perez. Τεχνολογία λοιπόν στην άκρη και ώρα για ένα old school παραμύθι που, για να πούμε και του στραβού το δίκιο, βλέπεται εξίσου ευχάριστα και στη σπιτική, επίσης αρκετά μεγάλη οθόνη.

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΑΠΑΝΤΗΣΕ

*

*

ΣΧΕΤΙΚΑ